Varen In De Mist; Regels, Tips En Meer


Tijdens het varen kan je vaak genieten van lekker weer. Toch kan het weer in Nederland snel omslaan naar regen en mist. Mist belemmert het zicht enorm en kan het varen wat moeilijker maken.

Hoe vaar je in de mist? In de mist varen is best gevaarlijk. Je hebt slecht zicht wat varen moeilijk maakt. Als er dusdanig veel mist is waardoor je niet goed kan zien, dan ben je ook een gevaar voor andere bestuurders.

Varen is ontzettend leuk, zolang het veilig gebeurt. In dit artikel ga ik dieper in op de regels voor varen in de mist en geef ik ook wat tips! 

Varen In De Mist

Tijdens het varen kan je last hebben van mist. In Nederland zal je in het voor-en najaar veel mist ervaren, maar ook op de vroege ochtenden kan je mist vaak tegen komen. Als je eenmaal weg wilt varen en je ziet dat en veel mist is, dan moet je toch twee keer nadenken of je echt het water op wilt gaan. 

In Nederland is er geen definitie van slecht zicht. Maar toch, als je bij hoofdvaarwegen een zicht van minder dan 1000 meter hebt en bij andere vaarwegen een zicht van minder dan 400 meter, dan is er slecht zicht. Deze cijfers worden ook door de politie of handhavers gebruikt. 

De regels die gelden voor varen met slecht zicht verschillen per locatie waar je je bevindt. Op de meeste kanalen, rivieren en grote wateren in Nederland gelden dezelfde regels, de regels van het binnenvaartpolitiereglement en het Rijnvaartpolitiereglement.

  • Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.
  • Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.
  • Het derde lid is niet van toepassing op een schip dat bestemd is om bedrijfsmatig diensten te verrichten ten behoeve van een zeegaand schip en waarop in samenhang met die te verrichten diensten de plaatsing van een radar technisch gezien niet mogelijk is. De bevoegde autoriteit kan hieromtrent beleidsregels vaststellen.

Deze regels zijn te vinden in het wateralmanak van de ANWB, of op de site van de overheid. Varen in de mist wordt over het algemeen niet aangeraden gezien het zicht dusdanig slecht kan zijn dat het echt gevaarlijk wordt. 

Varen Via De Radar

Als er dusdanig slecht zicht is ben je in een groot deel van Nederland verplicht om met een goedgekeurde radar te varen. 

De bestuurder van de boot is ook verplicht om een radarpatent te hebben of een diploma die hieraan gelijkgesteld is. Dit is verplicht zodat de schipper met een radar kan werken. Als de schipper weet hoe de radar werkt kan hij andere boten traceren. Daarnaast moet er een 2e persoon aan boord zijn die genoeg van de radar af weet. Deze persoon zou in gevallen van nood altijd kunnen helpen. Een extra paar ogen kan immers ook geen kwaad. 

Als laatste is de boot verplicht om een marifoon aan boord te hebben. Dit is een radio die voor boten worden gebruikt. Via de marifoon worden afspraken met andere schippers gemaakt en wordt bekend gemaakt waar je je bevindt. Dit is hard nodig zodat alle andere boten kunnen weten waar jij bent. Mist kan soms zo heftig zijn dat je niet meer dan 50 meter voor je kan zien. Een grote boot kan al snel naar de 20 meters lang gaan en beroepsvaart kan variëren van 20 tot wel 200 meter. 

Er zijn zelf vrachtschepen die nog langer zijn. Het langste vrachtschip is de Maersk Triple E van maar liefst 399 meter. Echter is Shell bezig met het bouwen van het schip, Prelude FLNG van wel 488 meter. Nog een stukje groter dus.

Hoe Ontstaat Mist

Mist is meestal een vervelende verschijning. Je ziet er niet goed door en maakt het moeilijk om deel te nemen in het verkeer. Eigenlijk is mist gewoon een wolk die zich op de grond bevindt. Een wolk bestaat uit allemaal kleine druppeltjes water. Hoe meer kleine druppels zich in de wolk bevinden, hoe slechter je zicht is. 

Op het water ontstaat er al snel mist. Dat komt doordat er al mist ontstaat als de temperatuur tussen de lucht en het water verschilt. De lucht kan snel van temperatuur veranderen waar het water daarentegen niet snel verandert. 

Meestal koelt de lucht in de avond en nacht af maar het water niet, dan zal in in de ochtend vaak mist zien op het water. Dit is vaak maar een kleine laag mist die boven het water zweeft. Als je wel eens overnacht op een boot zal dit erg bekend klinken.

Mist kan worden opgedeeld in 4 groepen. Nevel, mist, dichte mist en zeer dichte mist. Dit wordt bepaald door de afstand die je kan zien. Zo zou je bij nevel nog 2000 meter ver kunnen kijken, maar bij mist nog maar 1000 meter. Dichte mist wordt het als je minder dan 200 meter zicht heb en zeer dichte mist is minder dan 50 meter. 

Op het water is bijna geen verlichting waardoor je zicht nog beperkter wordt. De boten die varen hebben wel meerdere lichten die aan moeten. Maar dit kan ook al slecht gezien worden met dichte mist. 

Wat Te Doen Bij Plots Slecht Weer?

Ben je lekker aan het varen maar komt plots ontzettend veel mist, dan moet je goed en snel reageren. Matig gelijk de snelheid. Hierdoor heb je extra tijd om te reageren en komt alles minder snel op je af.  Als je in bezit bent van een radarpatent of de bijbehorende diploma, dan mag je op eigen risico doorvaren. Zorg ervoor dat je radar aan staat, er een extra persoon bij is en dat de marifoon luid aan staat. Zo weten de andere boot bestuurders waar jij je bevindt. Er worden mogelijk afspraken gemaakt via de marifoon.

Beschikt de boot waar je je op bevindt niet over een radar, dan moet je goed uitkijken. De kans dat je op een plek bent waar een radar verplicht is is groot. Daarom moet je zoveel mogelijk naar stuurboordwal gaan, blijf goed op je hoede en kijk goed om je heen. Zodra je een veilige aanmeerplek heb gevonden of een plek buiten de vaargeul waar je voor anker kan gaan, ga hier dan ook meteen naartoe. Hier kan je veilig liggen totdat de mist is weggetrokken. 

Onthoud dat je illegaal bezig bent als je toch door vaart en het kan enorm gevaarlijk zijn voor jou en de andere bestuurders. Als je niet in bezit bent van een goedgekeurde radar en je vaart door, dan kan je een boete verwachten.

Tips

Een aantal tips die het varen met mist toch overzichtelijker kan maken. 

  1. Laat je bemanning buiten. Zorg ervoor dat de aanwezigen met een zwemvest buiten staan. Dit zijn extra ogen die mee kunnen kijken voor mogelijk gevaar, of een mogelijke stal plek als je geen radar hebt.
  2. Luister goed naar elkaar. Zo zorg je voor een georganiseerde samenwerking op de boot. Ook is het belangrijk om in de omgeving te luisteren. Boten kunnen geluid maken om hun locatie bekend te maken. 
  3. Gebruik signalen. De boot is verplicht om licht en geluidssignalen af te geven aan de omgeving. De boot heeft bepaalde lampen altijd aan. Bij mist kunnen er lichtsignalen gegeven worden met knipperende lampen. Ook worden er geluidssignalen gegeven. Door te toeteren kunnen andere mensen jou horen en ongeveer plaatsen. Dit wil niet zeggen dat je elke minuut moet gaan toeteren. Eens in de tijd is genoeg. Het gaat erom dat je gehoord wordt, maar je moet zelf ook luisteren.
  4. Maak goed gebruik van je radar. Als je beschikt over een radar, laat hem aan. Zo ben je goed zichtbaar voor iedereen die op het water zit. Zorg er voor dat je goed weet hoe die werkt. Zo kan je jezelf uit de problemen houden.
  5. Maak ook goed gebruik van je marifoon. Als je een marifoon aan boord heb kan je via kanalen andere boten horen. Via de marifoon wordt veel overlegd hoe je het beste elkaar kan passeren. Dit is zeker tijdens mist erg belangrijk.

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie delen!

Recent Content