Voor het behoud van je boot is het verstandig om je boot in een (liefst overdekte) botenstalling te leggen. Maar hoe vind je nu een winterstalling die voldoet aan je verwachtingen?
Hoe Vind Je De Beste Winterstalling Voor Je Boot
Voordat je deze vraag kan beantwoorden is het belangrijk te weten of er onderhoud aan de boot nodig is.
Voor een aantal werkzaamheden (antifouling op het onderwaterschip en schilderen van de romp) is het noodzakelijk dat de boot uit het water gaat en zou de winterstalling gecombineerd kunnen met diverse werkzaamheden.
Met deze vraag gaan we je verder helpen en de volgende onderwerpen komen aan bod:
- Winterstalling in het water
- Winterstalling uit het water maar niet overdekt
- Winterstalling uit het water overdekt
- Winterstalling uit het water overdekt en verwarmd
Winterstalling In Het Water
Dit is veruit de goedkoopste manier om de winter door te komen. De boot zal dan wel vorstvrij moeten worden gemaakt anders kunnen er bij vorst zaken kapot vriezen.
Verder is het wel zo dat ijs een slechte invloed heeft op de romp van de boot. Een polyester romp is nog meer gevoelig voor vorst dan een stalen romp.
Zorg er in ieder geval ook voor dat de boot goed vastligt.
Bij flinke wind kunnen de touwen slijten, controleer deze dan ook regelmatig. Zeker als er een flinke storm wordt voorspeld.
Zorg ervoor dat alle losliggende zaken die buiten op het dek liggen naar binnen gaan. Een dekzeil (winter pyjama) is zeker aan te bevelen.
Laat deze dan wel bij een vakman maken die er dan voor zorgt dat deze perfect past.
Komt onverhoopt de wind onder het dekzeil dan kunnen er schuurplekken op de lak ontstaan. Of nog erger het zeil kan kapot scheuren.
Het plaatsen van vochtvreters is aan te raden om vocht in de boot te verminderen. Leeg deze wel regelmatig, want het vocht wat wordt opgevangen is een bijtend goedje waar hout en lakwerk niet tegen kunnen. Dus zorg ervoor dat de opvangbak nooit overloopt.
Hou de accu’s op peil door deze regelmatig bij te laden. Dit voorkomt een hoop toestanden bij het begin van het nieuwe vaarseizoen.
Winterstalling Uit Het Water Maar Niet Overdekt
Voordeel ten opzichte van in het water is dat je niet bezorgd hoeft te zijn dat de lijnen slijten en breken. Bij vorst zal er geen aantasting van de romp zijn.
Verder is het zo dat je het onderwaterschip en de romp kan aanpakken, maar dit is wel afhankelijk waar je op de wal staat en wat hier mogelijk is.
De huidige regelgeving zorgt ervoor dat vele jachthavens – en stallingen strikte voorwaarden hebben.
Deze zijn altijd terug te vinden in het reglement, lees deze dan dus ook vooraf altijd even goed door wat wel en niet mag.
Deze optie is wel wat duurder, maar heeft wel zo wat voordelen. Ook hier ervoor zorgen dat de accu’s regelmatig worden bijgeladen.
Winterstalling Uit Het Water En Overdekt
Bij deze optie hebben regen en wind geen vat op de boot. Dit geeft een prettig en rustig gevoel en is het niet nodig om regelmatig te controleren of de boot er nog wel goed bij ligt.
Vorst kan nog wel invloed hebben op de boot, dus zorg er ook nu voor dat een en ander goed winterklaar wordt gemaakt.
Als schilderwerk mag dan is binnen in ieder geval een betere omgeving om je schilderwerk beter tot zijn recht te laten komen.
Waar regen, wind en ongedierte buiten van invloed zijn zijn bij binnen schilderen deze invloeden nauwelijks aanwezig.
Hou wel de temperatuur in de gaten als je gaat schilderen. Te koud maar ook te warme temperatuur hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van het schilderwerk.
Zorg hier ook goed voor je accu’s. Er zijn ook winterstallingen mogelijk waarbij de boot in het water maar wel overdekt ligt. Het moet dan wel langdurig hard vriezen wil er een laagje vorst in de loods komen.
Winterstalling Uit Het Water, Overdekt En Verwarmd
Dit is de meest comfortabele manier om de boot de winterperiode door te laten komen.
Voordeel ten opzichte van niet verwarmde overdekte winterstalling is dat de boot nu ook niet winterklaar gemaakt hoeft te worden.
Als de mogelijkheid er is om schilderwerk uit te voeren dan geeft deze omstandigheid ook het beste resultaat.
Het bijladen van de accu’s is hier ook een must om het nieuwe vaarseizoen goed te beginnen.
Voor alle stalling geldt dat de boot altijd verzekerd moet zijn. Hier zal bij het invullen van de benodigde papieren eigenlijk altijd naar worden gevraagd.
Blijf je in het water liggen dan kan je in principe het hele jaar door varen, bij de andere drie mogelijkheden is dat niet het geval, je ligt immers op de kant. Je gaat op een afgesproken datum uit het water.
In het water gaat vaak in omgekeerde volgorde zeker als je voor in een wat kleinere loods ligt waar bijna geen ruimte is om te manoeuvreren. De boot voor je zal eenvoudigweg eerst weggehaald moeten worden voordat je er zelf langs kan.
Wat Zijn De Kosten Van Een Winterstalling
De kosten van een stalling zijn afhankelijk van een aantal factoren. In of uit het water en al dan niet verwarmd zijn van invloed op de prijs.
Vaak betaal je een all-in tarief inclusief uit het water takelen, schoonspuiten onderwaterschip en op een bok plaatsen van de boot.
Ben je op zoek naar een winterstalling dan zie je vaak m2 prijzen met een aantal standaard zaken die bij het uit en in het water van de boot halen horen.
Professionele winterstalling houders zullen een duidelijk en overzichtelijke prijslijst hebben van alle faciliteiten die kunnen worden aangeboden.
In het algemeen kan worden gezegd dat de prijzen in de randstad in drukke vaargebieden in het algemeen wat hoger zijn dan daarbuiten.
Het zou dus aantrekkelijk kunnen zijn om je boot buiten je reguliere vaargebied te laten overwinteren.
Maar hou er wel rekening mee dat de heen- en terugtocht naar de winterstalling ook brandstof (dus geld) en tijd kosten.
Het kan een heel mooi herfsttochtje worden om de boot naar de winterstalling te varen. Maar een herfststorm bij het varen op groot water kan ervoor zorgen dat dit een hachelijk avontuur kan worden en dat moet je niet willen.
Wat Doen Wij Zelf
Er zijn dus vele mogelijkheden om uw boot het beste de winter door te laten komen.
Zelf zijn wij begonnen met de boot twee jaar in het water te laten met een winter pyjama. Deze was werkelijk perfect gemaakt door de firma Gommans, geen schrammetje schade op het lakwerk.
Toch gaf dit mij een onrustig gevoel, wij lagen op een redelijk groot meer en bij een storm had je echt hoge golven. Iedere keer voordat er harde wind kwam controleren of de boot goed vast lag, na de storm kijken of er geen schade was.
Kortom een tijdrovend en stressvolle tijd als er harde wind was.
Het derde jaar hebben wij de boot naar het noorden gevaren. Twee heerlijke dagen gehad, samen met een ander stel met een boot en heerlijk mooi najaarsweer.
Dit jaar hebben wij de boot in Zaandam liggen. Door tijdgebrek kwam het niet uit om er een korte vakantie van te maken. En nu liggen we ook nog verwarmd, dus wat dat betreft komen wij deze winter prima door.