Hoe Kan Een Boot Blijven Drijven


Het is altijd weer een interessant fenomeen hoe zo’n zwaar schip kan blijven drijven. Je ziet soms een bijzonder grote boot voorbij varen en je kan niet begrijpen hoe deze blijft drijven. Hieronder ga ik je uitleggen hoe het mogelijk is dat een boot kan blijven drijven op het water.

Hoe kan een boot op het water blijven drijven? Een boot blijft drijven op het water, omdat het gewicht van een boot even groot is als de opwaartse druk van het water. Deze natuurwet wordt de wet van Archimedes genoemd. Ook de vorm van de boot zorgt er voor dat de boot blijft drijven.

Het blijft je altijd verbazen hoe het mogelijk is dat zo’n zwaar schip kan blijven drijven en niet gelijk naar de bodem zinkt. In dit artikel zal ik hier dieper op in gaan en zal ik een duidelijk beeld schetsen hoe dit mogelijk is.

Wat Houdt De Wet Van Archimedes In

Om te kunnen begrijpen hoe het mogelijk is dat een schip blijft drijven, is het belangrijk om de wet van Archimedes te snappen. Deze wet is een beroemde natuurwet.

De Griekse uitvinder Archimedes, die leefde in de 3e eeuw voor Christus en erg goed was in natuur- en wiskunde, kreeg inspiratie voor deze wet toen hij in bad zat. Het schijnt dat hij toen “Eureka, eureka” riep, dat betekent “ik heb het!”.

De wet van Archimedes stelt:

  • Een voorwerp zinkt als de soortelijke massa van het voorwerp groter is dan de soortelijke massa van de vloeistof. Glijdt je mobiel uit je borstzak in het water dan zinkt deze direct naar de bodem.
  • Een voorwerp zweeft als het soortelijk gewicht gelijk is aan het soortelijk gewicht van een vloeistof. Een duikboot neemt extra ballast (water) in om onder water te verdwijnen. Door wat ballast weer kwijt te raken blijft de duikboot drijven onder water op hetzelfde niveau.
  • Een voorwerp drijft op een vloeistof als het soortelijk gewicht lager is dan de massa van de vloeistof. Een plastic speelgoedbootje blijft op het water drijven.
  • Drijft een voorwerp op een vloeistof, dan steekt er zoveel van het voorwerp onder de vloeistofspiegel zodanig dat de opwaartse kracht van de verplaatste vloeistof gelijk is aan het hele gewicht van een voorwerp.

Wat Betekent Dit Voor Jou

De wet van Archimedes bevat een hoop natuurkundige termen, maar waar het op neer komt is dat je vrijwel altijd gewoon zal blijven drijven, mits er een defect is in de boot. Deze wet is dan ook toepasbaar op zo goed als elk voorwerp. Een cruiseschip, bijvoorbeeld, weegt enorm veel, en toch kan die blijven drijven omdat het soortelijk gewicht gelijk is aan dat van het water. Een steentje zal echter snel zinken, omdat de soortelijke massa groter is dan dat van het water.

Naast dat deze wet ons verteld hoe wij blijven drijven, verteld het ons ook hoe we onverhoopt toch zouden kunnen zinken. Dit is natuurlijk een scenario wat je ten alle tijden zou willen voorkomen, maar mocht het toch voorkomen, kan je maar beter voorbereid zijn!

Wat Als Je Dan Toch Zinkt

Hoe kan een schip dan toch zinken? Dit komt dus doordat het soortelijk gewicht van het schip zwaarder wordt dan het water. Als een schip lek raakt dan stroomt er water door de romp naar binnen het schip in. Als er maar genoeg water naar binnen stroomt, dan zal het schip eerst blijven drijven, maar al snel is het schip zwaarder dan het omliggende water en zal daarom dan ook zinken. Door water weer snel uit het schip te pompen kan men het zinken voorkomen. Bijgevoegd filmpje laat dit goed zien.

Credit: TVEllef

En als het noodlot dan toe heeft geslagen en je denkt er is geen redden meer aan, hoe handel je dan? Allereerst is het van het grootste belang om van een noodsituatie een melding te maken. Dit kan per telefoon, 0900 0111 voor binnen het Nederlands kustgebied of 0031(0)223542700 in het buitenland. Afhankelijk van waar je je op dat moment bevindt, kan er een hulpactie op touw worden gezet.

Per marifoon kan je via kanaal 16 een noodoproep uitzenden. Er is een aantal procedures vastgelegd wat je dan moet zeggen om een noodsituatie te melden. Probeer te allen tijde rustig te blijven en duidelijk te spreken. Hier een voorbeeld van een noodoproep:

  • Mayday mayday mayday hier de …(naam of roepnaam van het schip)
  • mayday (nogmaals naam of roepnaam noemen)
  • mijn positie is (coördinaten of plaats noemen waar je je bevindt)
  • wij hebben (omschrijving van de situatie / noodgeval)
  • en ik verzoek (wat voor een hulp wil je hebben)
  • het aantal opvarenden (aantal mensen aan boord)
  • overige informatie (alles vermelden wat voor de situatie van belang is)
  • volg nu de aanwijzingen van de kustwacht op.

Als er werkelijk een noodsituatie is dan zijn er tal van procedures hoe te handelen. Zo zijn er standaard procedures hoe te handelen bij een zinkend schip, brandend schip, man overboord, sleephulp, onmanouvreerbaarheid en overige hulpverlening. Op de website van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) staan deze duidelijk omschreven. Eigenlijk is het een must voor iedere schipper om dit soort zaken jaarlijks eens goed door te lezen. De kans dat je in een noodsituatie terecht komt zal heus niet zo groot zijn, maar mocht dit onverhoopt wel het geval zijn dan is het fijn om te weten hoe je dan het beste kan handelen.

Veiligheid op het water: als er zich een noodsituatie mocht voordoen is het altijd van belang om rustig te blijven, maar wel adequaat te handelen. Zorg ervoor dat je weet waar de reddingsvesten liggen, of misschien heb je ze op dat moment al aan. Weet waar de reddingsboot is en hoe deze werkt. Brandblussers horen te liggen op goed zichtbare plekken en worden regelmatig op functioneren gekeurd door een bevoegde instantie. Wil je meer lezen over het zinken en kapseizen van een boot, kan je dit artikel van ons lezen!

Wat Speelt Nog Meer Een Rol Bij Het Blijven Drijven Van Een Boot

Wat nog meer een rol speelt bij het drijven van een boot is de dichtheid van de boot. Omdat de romp hol is, is de dichtheid van de boot lager dan de dichtheid van water. Hierdoor kan het volume water dat door de ondergedompelde holle romp in beslag wordt genomen toch net zoveel wegen als de boot zelf en dus kan de boot blijven drijven. Dus doordat er lucht in de romp zit, blijft de boot drijven. Als je een pot met een deksel in het water gooit blijft deze drijven maat er lucht in zit. Haal je de deksel er af dan zinkt het potje. Zo werkt het dus ook met een boot.

Uiteraard zorgt de ook de stabiliteit van een boot mee aan het blijven drijven. Hiermee bedoel ik onder andere hoe de vorm van de boot is, zijn er stabilisatoren, is er een kiel etc.

Over het algemeen zal een boot dus altijd blijven drijven, en nu weet je ook waarom! Mocht er onverhoopt toch een probleem zijn, weet je nu ook hoe dat komt, en belangrijker, wat je dan moet doen!

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie delen!

Recent Content