Tijdens het varen zie je dat zo goed als elke boot een naam heeft. Af en toe een serieuze, maar soms ook erg komische namen. Maar moet elke boot eigenlijk wel een naam hebben, of mag je zelf kiezen of je dat wel of niet doet?
Artikel 2.02 van het Binnenvaartpolitiereglement verplicht een naam op de boot. Boten onder 20 meter en sneller dan 20 km/u moeten een registratieteken dragen aan de buitenkant.
Het dragen van een bootnaam is noodzakelijk, maar het kiezen ervan is persoonlijk. Denk goed na over de naam die bij jou en je boot past en plak deze op!
Moeten Alle Boten Verplicht Een Naam Dragen
Een schip moet te allen tijde een naam of een kenspreuk (een leus of een kreet) dragen.
Sterker nog, volgens het binnenvaartpolitiereglement (BPR) mag een klein motorschip zonder naam niet eens deelnemen aan het scheepvaartverkeer (artikel 2.02).
Uitzondering hierop zijn boten die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur en korter zijn dan 20 meter, maar hierover straks meer.
De letters en/of tekens moeten worden aangebracht aan de buitenkant van de boot en goed duidelijk leesbaar en onuitwisbaar zijn.
Ook de naam en woonplaats van de eigenaar moet op de boot geplaatst zijn. Dit mag zowel aan de binnen- als de buitenkant, dat is om het even.
Boten Die Harder Dan 20 Kilometer Per Uur Kunnen Varen En Korter Dan 20 Meter Zijn
Boten die harder kunnen varen dan 20 kilometer per uur en korter zijn dan 20 meter hoeven geen naam te dragen. Deze boten vallen onder de categorie “snelle motorboot”.
Snelle motorboten zijn wel verplicht om een registratiebewijs te hebben. Geen naam dus, maar wel geregistreerd staan.
Deze registratie wordt verplicht door de overheid en dus moet je je boot registreren bij de RDW. Ook waterscooters en jetski’s vallen onder deze regel.
De registratie geldt voor bijna alle binnenwateren met uitzondering van:
- De Eems/Dollard.
- De Westerschelde.
- Het Kanaal van Gent naar Terneuzen.
- De Grensmaas (dit is de Maas tussen Roosteren en Maastricht).
De registratie is online te regelen bij de RDW. Je kunt kiezen tussen verschillende formulieren.
Één voor een nieuwe boot die nog geen registratieteken heeft, één voor een overschrijving van een bestaand registratieteken of één voor een boot die je bijvoorbeeld in het buitenland hebt.
Het registratiebewijs is creditcard-formaat en moet aan boord zijn. Het registratieteken moet zichtbaar worden aangebracht op het schip
Vereiste is dat de kleur van het teken flink contrasteert met de ondergrond en de letters moeten voldoen aan bepaalde afmetingen.
Die zijn:
- minimaal 150 millimeter hoog.
- 100 millimeter breed.
Waterscooters mogen een andere afmeting hebben, namelijk minimaal 100 millimeter hoog en 60 millimeter breed.
Varen Zonder Naam, Krijg Je Dan Een Boete
Varen zonder naam op je boot kan je 90 euro gaan kosten en dat is zonde van je geld. Je kunt binnen 6 weken een schriftelijk beroep instellen als je het niet eens bent met de boete.
Wanneer je vaart in een schip dat een registratieteken vereist en je hebt je bewijs niet bij je, dan riskeer je een boete van 95 euro.
Mocht je je schip niet hebben geregistreerd, dan riskeer je een boete van 140 euro. Ook als je registratieteken niet is aangebracht op de voorgeschreven manier (dus in het midden van de boot of aan de boeg) kan je rekenen op een boete van maar liefst 140 euro.
Overtreding | Boete |
---|---|
Geen bootnaam | €90 |
Geen bewijs van registrering | €95 |
Ongeregistreerde boot | €140 |
Registratieteken verkeerd geplaatst | €140 |
De boetes op het water zijn fors, dus probeer ze te voorkomen!
Is Het Verplicht De Thuishaven Of Plaatsnaam Op De Boot Te Hebben
Tijdens het varen zie je vaak aan de achterkant van een schip nog een bepaalde plaats staan. Dit is echter geen verplichting, maar het is wel wenselijk.
Veelal staat de naam van de thuishaven vermeld op de achtersteven. Dit kan de plaatsnaam zijn waar het schip zijn vaste ligplaats heeft, maar dit kan ook de woonplaats van de eigenaar zijn.
Wel is het verplicht om ergens op je boot de naam van de eigenaar en zijn woonplaats te vermelden.
Vaak zie je dat iemand een plaatje heeft laten drukken met deze gegevens inclusief de naam van de boot en deze ergens binnen in de kajuit heeft vastgemaakt. Zo kan ook niet iedereen even gluren van wie de boot is en waar de eigenaar woont.
Plakletters Voor De Naam Of Registratieteken
De naam voor op je boot of het registratieteken kan je aanbrengen door middel van plakletters. Oude plakletters verwijderen is een lastig klusje.
Je moet zeer voorzichtig te werk gaan om de lak niet te beschadigen. Het mooiste zou zijn dat de letters pas hoeven te worden aangebracht na een verfbeurt.
Op internet zijn er vele websites te vinden die deze plakletters aanbieden (zoals hier bij bol.com!). Reeds voorzien van de vereiste minimale afmetingen.
De keuze is enorm, sierletters, blokletters enzovoort. En uiteraard zijn de letters en tekens voor op boten gemaakt van materiaal dat bestand is tegen zeewater en zon. Zo heb je jarenlang plezier ervan!
Omdopen Van De Boot
Volgens het bijgeloof mag je je boot niet een nieuwe naam geven, maar natuurlijk zijn er legio watersporters die dit wel willen en ook doen.
Er bestaat een aantal rituelen die je kunt uitvoeren om te zorgen dat het geen ongeluk brengt.
Het klinkt een beetje raar, maar vraag eerst “toestemming” aan uw boot en daarna mag je pas de oude naam weghalen.
Dan wordt de boot zonder naam op de kant getakeld, schoongemaakt en voorzien van de nieuwe naam.
Maar daar blijft het niet bij
Alle spullen waar de oude naam op staat, zoals bijvoorbeeld een logboek, moeten worden verwijderd. Pas als dit allemaal is gebeurd mag je de boot de nieuwe naam geven.
Het schijnt dat volgens traditie dit alleen gedaan kan worden door een vrouw, want anders volgt er rampspoed.
Het kapot gooien van een fles champagne tegen de boeg wordt gezien als een offer, vooraf gegaan met de woorden “hierbij doop ik (bootnaam) en wens u en de bemanning een behouden vaart. Champagne wordt voor een scheepsdoop gebruikt sinds de 19e eeuw.
Of het bijgeloof nou klopt of niet, weet niemand. Geloof je hier niet in, dan kan je natuurlijk ook gewoon een nieuwe naam geven aan de boot.
Het Verhaal Achter Een Bootnaam
Wat is nu het verhaal achter een bootnaam? De schepen vroeger gingen voor lange tijd varen, de bemanning was vaak lange tijd van huis weg.
Bijgeloof speelde vroeger een grote rol, dus gaf men het schip een naam, zodat die bescherming kon bieden tegen gevaar en ongeluk.
Tegenwoordig denken we er anders over, maar vroeger was dit voor de bemanning een geruststellende gedachte. Immers, ze dachten toentertijd ook dat de aarde plat was.
Ook werden er vroeger veelal Latijnse namen aan schepen gegeven. Vaak namen met een betekenis. Denk aan Carpe Diem (pluk de dag), Adagio (langzaam) of Libertas (vrijheid).
Het gebeurde vaak dat het schip een naam van een vrouw kreeg. Dat was ook vaak de naam van de vrouw van de schipper.
Tegenwoordig geven we namen aan een boot omdat het verplicht is, en natuurlijk, omdat je de boot een beetje eigen maakt. Je mag je boot noemen zoals je wil, dus je kan hier veel speling mee hebben.
Grappige En Originele Bootnamen
Een leuke, goede naam voor je boot verzinnen is niet heel gemakkelijk. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden.
De één kiest voor afkortingen van hun eigen voornamen, de ander voor een zelfverzonnen naam of wellicht een Latijnse naam etc…
Hieronder een aantal originele, aparte, vergezochte en humoristische namen:
- Krekwakwou
- Don’t panic
- Roomboot
- Viskus
- Boatox
- Not for sail
- Aquaholic
- @home
- Zuipschuit
Je ziet, voor ieder wat wils!