Varen Op Zee; Regels, Tips En Meer


Wanneer je in Nederland al de meren en plassen hebt gezien, is het tijd voor een grotere uitdaging, de zee. Je moet alleen niet zomaar de zee gaan bevaren, gezien het een stuk anders is dat andere wateren. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden?

Het is verstandig om goed voorbereid de zee op te gaan. Elke boot heeft een CE-certificaat die vertelt wat voor omstandigheden de boot aan kan. Het is ook verplicht om je vaarbewijs te hebben als je internationaal gaat varen. 

Het is een mooie ervaring om over de zee te varen. Toch raden wij aan om goed voorbereid op pad te gaan. De zee kan zeer onvoorspelbaar zijn en het weer kan zo omslaan. In dit artikel zal ik meer uitleggen over het varen op zee en een aantal tips meegeven.

Waar Moet Je Rekening Mee Houden Als Je Gaat Varen Op Zee

Als je wilt varen op de zee moet je goed voorbereid zijn. Het varen op de zee is een heel anders als varen op een meer of plas.

Je moet er rekening mee houden dat de zee zeer onvoorspelbaar is. Het zeewater kan heel erg beïnvloed worden door de weersomstandigheden.

Als je al enige tijd in bezit bent van een boot en er veel gebruik van hebt gemaakt, heb je al enige ervaring.

Deze ervaring is zeker nodig als je van plan bent te gaan varen op de zee. 

Het zeewater wordt heel erg beïnvloed door het weer. Daarom moet je altijd de weersverwachtingen bekijken voordat je vertrekt.

Het is, zeker voor de eerste keer op zee, belangrijk dat het goed weer is met niet te veel wind. Op de meren en plassen waar je gewend bent te varen, zie je meestal nog een kust.

Op de zee zie je niet veel meer en moet je vertrouwen op een goede navigatie, kompas etc. 

Ook krijg je op zee te maken met stromingen. Dit wordt veroorzaakt door water dat uit verschillende richtingen komt, waardoor er een bepaalde stroming wordt gevormd.

Omdat de Waddeneilanden een groot deel van deze stroming tegen houdt, zal je daar naartoe niet heel veel last hebben van erge stromingen. Toch moet je uitkijken als je in de buurt komt van deze eilanden.

De golven op de zee zijn over het algemeen lange golven. Dit wil zeggen dat je er makkelijker overheen vaart en geen harde klap hoeft te verwachten.

Wel moet je er rekening mee houden dat de golven op de zee aanzienlijk groter zijn dan bij de plassen.  

Waar Moet Je Boot Aan Voldoen Om Op Zee Te Varen

In principe zou elke boot de zee op kunnen. Toch is dit niet aan te raden als je nog geen ervaring hebt met varen op zee.

Als je toch de zee op wilt, zijn er genoeg groepen boten die samen de zee oversteken om naar bijvoorbeeld de Waddeneilanden te gaan.

Dat is natuurlijk een stuk veiliger en meestal is er altijd wel een aantal mensen met enige ervaring op de zee. De boot moet wel zeewaardig zijn.

Dit wordt aangegeven bij een CE-certificaat. De regels zijn hieronder te vinden. 

Voordat je de zee op gaat is het verstandig om de boot goed na te kijken. Zorg er voor dat de boot goed in het water ligt en stabiel is.

Er kunnen hoge golven komen op de zee die onvoorspelbaar zijn. De motor moet goed krachtig genoeg zijn om de boot voort te duwen en hij moet de hele reis aan kunnen.

Voor de motor moet er genoeg brandstof zijn om de oversteek te maken. Het is nooit verkeerd om extra benzine mee te nemen.

Vooral als je in een groep vaart kunnen er altijd mede vaarders in de problemen komen of niet genoeg brandstof hebben.

Verder is het verplicht om een marifoon te hebben op de boot. Via een marifoon kan je mensen bereiken die met je varen, de kustwacht informeren of vragen stellen.

Ook is het belangrijk dat de boot volledig af te sluiten is van buiten. Als dit niet het geval is zou je boot vol kunnen lopen met water. Hierdoor wordt de boot in elk geval zwaarder waardoor je meer moet verbranden om naar je eindpunt te gaan.

In het ergste geval kan hij zo vol lopen dat de boot tot zinken komt. 

De schipper moet genoeg ervaring hebben en het liefst met andere ervaren personen gaan varen.  Er moet iemand aan boord zijn die genoeg kennis heeft om te werken met navigatiesystemen.

Als je met meerder mensen de zee op gaat, moet er voor iedereen een reddingsvest aanwezig zijn (je kan reddingsvesten voor volwassenen en kinderen hier vinden bij bol.com).

Een reddingsvlot is ten zeerste aan te raden om bij je te hebben en ook een reddingslijn. Houd er ook rekening mee dat door de ruwe zee je bemanning of passagiers zeeziek kunnen worden. Wil je meer weten wat je kan doen tegen zeeziek zijn, klik hier.

Als je eenmaal klaar bent om de zee op te gaan moet je nog aan jezelf denken. Het is verstandig om goede, waterdichte kleding mee te nemen.

Het kan heel vervelend zijn als je dit niet bij je hebt. De wind en regen kunnen het bijzonder koud maken op de zee.

Als je dan klaar bent om te gaan, vertel het altijd aan iemand dat je de zee opgaat.

Zeg tegen deze persoon waar je naartoe gaat varen, hoe laat je ongeveer aan zou komen en bel of app aan het einde van de reis. Zo weet altijd iemand dat je de zee op bent. 

CE-Certificaat Voor De Boot

In Europa zijn er een aantal regels opgesteld voor de pleziervaart. Elke boot zal een CE-certificaat hebben. Dit geeft aan waar de boot aan moet voldoen als je de zee op gaat. 

  • Categorie A oceaan: Deze boten zijn gemaakt voor grote reizen waarbij er veel wind en hoge golven kunnen opspelen. De windkracht kan meer dan 8 op de schaal van Beaufort zijn en de golven kunnen een hoogte van 4 meter hebben. De boot of het schip moet hier tegen kunnen en zal hier niet heel veel problemen mee moeten hebben. 
  • Categorie B zee: De boten die hier onder vallen zijn gemaakt voor de zee. De windkracht kan dan 8 op de schaal van Beaufort zijn en de golven kunnen een hoogte van 4 meter hebben.
  • Categorie C kust: De boten met CE-certificaat C zijn gemaakt om in kustwateren, baaien, meren, en rivieren te varen. Het gaat hier om een windkracht van 6 op schaal van Beaufort en de golven kunnen een hoogte van maximaal 2 meter hebben. 
  • Categorie D beschut: De boten die onder categorie D vallen zijn gemaakt voor beschutte wateren. De windkracht kan dan 4 op de schaal van Beaufort zijn en de golven kunnen een hoogte van 0.5 meter hebben.

Zout Water Tast De Romp Van De Boot Aan

Wanneer je dan de zee gaat bevaren, is het belangrijk om te weten dat het zoute water de romp van de boot kan aantasten.

Als je in het zoute water hebt gevaren, dan is het handig om de boot goed af te spoelen met zoet water. Het zoute water kan de boot aantasten en dit kan voor problemen zorgen op lange termijn.

Een boot is gemaakt voor alle weers- en vaar omstandigheden. Toch is het zout niet goed voor de boot.

Zorg daarom ervoor dat na het varen in zout water je even in zoet water gaat varen. Wel is het zo dat de algenaanslag van zout water wordt verminderd.

Na een lange tijd in zout water te hebben gelegen is het absoluut noodzakelijk om een nieuwe antifouling laag aan te brengen.

Varen Naar De Waddeneilanden

Varen naar de Waddeneilanden is een prachtige belevenis. Het is een schitterend gebied en de tocht er naar toe is nooit hetzelfde. Dit is afhankelijk van windrichting, getij en het weer. Enige ervaring is dus wel wenselijk.

Van groot belang is dat je altijd binnen de betonning vaart, dan speelt diepgang geen rol. Wanneer je op de juiste tijden vertrekt is is het eigenlijk een fluitje van een cent.

Zorg voor goede vaarkaarten en volg je navigatiesysteem.

Populair zijn de eilanden Texel, Terschelling, Schiermonnikoog, Vlieland en Borkum. Hieronder zal ik per eiland tips geven:

Texel

Texel is te bereiken vanuit Den Helder en Den Oever. Wanneer je nog geen ervaring hebt opgedaan op de Waddenzee, is deze route aan te bevelen. De vaartijd van Den Oever naar Texel Oudeschild duurt zo’n 2 tot 3 uur.

Voor de waterstanden kan je gebruik maken van het getijdentabel. De beste vertrektijd is 1,5 uur voor laagwater Den Oever.

Overnachten is mogelijk bij Waddenhaven Texel. Dit is een moderne passantenhaven  met wel 250 ligplaatsen.

Houd er rekening mee dat in het hoogseizoen deze haven stampvol ligt en dat er dan gebruik wordt gemaakt van de naastgelegen verenigingshaven.

De Waddenhaven Texel heeft al sinds 2003 elk jaar de Blauwe Vlag ontvangen. Deze Blauwe Vlag staat voor veilig, schoon en dat de haven voldoet aan internationale veiligheidseisen.

Ook ontbreekt het niet aan faciliteiten. Zo is er een restaurant met terras, een winkeltje, een speeltuin met waterspeelplaats en zelfs een strandje. Tevens kan je fietsen huren hier.

Terschelling

Terschelling is te bereiken vanuit Harlingen en Kornwerderzand.. Het eiland is zelfs te zien op een heldere dag.

Toch is het niet heel makkelijk te bereiken. Er zitten veel diepteverschillen in het water. Dit komt door bepaalde stromingen in het water die het zand naar een plek brengen, waardoor een een zandplaat ontstaat.

Daarom is het het beste om met hoogwater te vertrekken uit Harlingen. Zorg ervoor dat je de weersomstandigheden goed heb bekeken voor vertrek.

Met slecht weer kan de het flink omslaan op de zee. Er kan een erge wind ontstaan met gevaarlijke stromingen. Als je met je eigen boot als pleziervaart gaat varen, heb je geen meldplicht.

Het is wel handig om naar de marifoon te luisteren want die geeft om elk oneven uur een weerbericht. Ook kan hij je waarschuwen voor slecht weer.

Vlieland

Ook Vlieland is het best bereikbaar via Harlingen of Kornwerderzand. Deze route is makkelijk te varen. Je legt dezelfde route af als de veerboot die naar Vlieland vaart.

Er is hier speciaal een vaargeul gemaakt voor al het pleziervaart dat naar Vlieland wilt gaan.

Na even varen zal je al in de verte een zandbank moeten zien. Die zandbank wordt benut door heel veel zeevogels, wadvogels en zeehonden. Dit is natuurlijk heel mooi om te zien.

Bij het invaren van de haven moet je rekening houden met een flinke stroom. Het is een redelijk kleine, smalle ingang waar je doorheen moet varen. De haven van Vlieland heeft 300 ligplaatsen voor passanten. 

Schiermonnikoog

Dit eiland is te bereiken vanaf Lauwersoog. Zorg dat je vertrekt vanaf deze haven 1 uur voor hoogwater Lauwersoog.

De overtocht duurt ongeveer een uur, een korte tocht dus. De afstand tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog is ongeveer 5 mijl.

Maar let op, deze tocht is niet voor elke boot geschikt. Als je boot meer dan 1.40 meter diepgang heeft is het niet raadzaam om hier aan te beginnen. Ook hier zeer goed op de getijgegevens letten!

Zet je marifoon op kanaal 5. Hierop krijg je de actuele waterhoogte, waarschuwingen, weerinformatie en vaarinformatie.

Bij calamiteiten kan de kustwacht je ook via dit kanaal oproepen. Eenmaal in de haven aangekomen wijst de havenmeester je een ligplaats aan.

Borkum

Dit eiland behoort tot de Duitse Wadden en is te bereiken vanuit Delfzijl. De afstand is 44 kilometer. Vertrek op het juiste tijdstip, want dan heb je stroom mee. De beste tijd is 0-3 uur na hoogwater Delfzijl. 

Borkum heeft twee jachthavens. Deze liggen helaas niet dicht bij de stad, maar je kan een fiets huren of met de bus gaan.

Ook kan je met een treintje die je naar het oude station vervoert in ongeveer tien minuten. Echt leuk om mee te maken!

Het is uiteraard ook mogelijk om van eiland naar eiland te gaan varen. Soms is dit noodzakelijk omdat er een haven vol zit. Dan kan je doorvaren naar een van de andere eilanden. Er wordt wel om een bepaalde tijd gemeld als de haven vol zit. 

Varen Naar Engeland

Voor een oversteek naar Engeland, moet je je reis goed voorbereiden. Het is een hele mooie vaarroute om naartoe te varen.

De prachtige rotsformaties en uiteraard London maken deze reis het helemaal waard. Je bent helaas wel afhankelijk van het weer. Als het weer tegenzit wordt er erg afgeraden om te gaan varen naar Engeland.

Tijdens de oversteek kan je te maken met ruwe weersomstandigheden. Daarom wordt het makkelijker gemaakt als je boot bezit over stabilisatoren.

Deze stabilisatoren zorgen er voor dat de boot minder slingert. Het is verstandig om met ervaren bemanning de vaart aan te gaan.

Zorg ervoor dat je eten en drinken alvast klaargemaakt is en dat je voor aanvang van de reis het toilet bezoekt. Het kan zo erg tekeer gaan dat je je eten niet meer klaar kan maken en je niet meer naar de WC kan.

Op zee steek je de zogenaamde “shippinglanes”over. Dit zijn als het ware snelwegen op zee. Een voor scheepvaart in de Noordelijke richting en een voor de scheepvaart in Zuidelijke richting.

Hier tussen is er een strook waar de boten die oversteken kunnen wachten tot de shippinglane vrij is. Je mag deze shippinglane alleen recht oversteken.

Als je Londen binnen wilt varen moet je een de sluiswachter op hoogte stellen, omdat deze sluis een getijdesluis is.

De sluis is ongeveer 2 uur voor Hoog Water Londen Bridge en 1,5 uur na na Hoog Water Londen Bridge toegankelijk. Dan kan je naar binnen varen en ben je in Londen.

Dit is een hele bijzondere ervaring om met je eigen boot in Londen te varen. 

Aanmeren kan in St. Katharine Docks, vlakbij de Tower Bridge. Kan je je een mooier plekje voorstellen dan dit??

In Het Kort

Over het algemeen is varen op zee erg leuk. Ondanks Eventueel gevaar, gaat er toch zelden wat mis, mits je goed bent voorbereid! Ook is het handig om voorafgaand aan grote oversteken toch eerst even ervaring op te doen met een kortere zeetocht.

Ga bijvoorbeeld eens naar de Waddeneilanden. Elk eiland heeft een eigen ‘moeilijkheidsgraad’ waardoor je verschillende situaties kan oefenen.

En heb je dan ervaring opgedaan en alle vertrouwen erin, kijk dan toch eerst even naar het weer. Slecht weer op groot, open water is geen pretje.

Is het weer oke? Dan kan je je klaarmaken voor een prachtige tocht!

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen