Waar Mag Je Voor Anker Liggen (En Hoelang)


Wanneer je lekker aan het varen bent en lekker wil genieten van de omgeving maar er is geen aanlegplaats, dan kan je voor anker gaan. Maar mag je overal voor anker gaan en is hier ook een tijdslimiet aan verbonden?

Voor anker gaan mag vrijwel over in Nederland mits er borden zijn die anders aangeven. Verder mag je niet de scheepvaart hinderen. Dit laat echter enorm veel plaatsen over waar je voor anker kan gaan. Ook zitten er geen regels aan de tijdsduur. Je kan dus zo lang voor anker liggen als je wil.

Het voor anker gaan geeft een nog groter vrijheidsgevoel tijdens het varen en zo kan je heerlijk genieten van de omgeving. In dit stuk bespreken we de voorwaarden waaronder je voor anker kan gaan zodat je zorgeloos kunt genieten.

Waar Mag Je Allemaal Voor Anker Gaan

In Nederland zijn er maar weinig gebieden waar je niet voor anker mag gaan. Eigenlijk mag je zo goed als overal wel voor anker gaan, zo lang je de regels maar opvolgt.

Wel zijn er enkele gebieden in Nederland waar je niet voor anker mag. Gelukkig zijn deze gebieden goed aangegeven op een vaarkaart, dus check altijd eerst even of je wel of niet in zo’n gebied ligt.

Grote kans dat je hier niet in ligt en dus vrijuit je anker er uit mag gooien.

Dit mag eigenlijk overal waar je niet de scheepvaart hindert. Ga dus niet voor anker liggen in een smalle waterweg waarbij je weinig ruimte overlaat voor de andere boten.

Ook mag je niet in een vaargeul liggen. Deze vaargeul is er voor een reden, het is ondiep en de geul biedt zekerheid dat je niet de bodem raakt.

Ga daarom ook niet hier voor anker liggen, want je hindert hier de andere boten mee.

Maar dit geldt natuurlijk ook voor drukke waterwegen. Daar waar veel boten varen is het niet de juiste plek om stil te gaan liggen.

Het is een beetje hetzelfde als parkeren midden op de snelweg. Ook dat is niet een goed idee.

Vanzelfsprekend is natuurlijk dat je niet voor of onder een brug voor anker mag gaan. Doe dit ook niet bij sluizen, bij de ingang van een haven en voor steigers of andere aanleggelegenheden.

Deze plaatsen zijn natuurlijk vanzelfsprekend, maar een minder bekende is deze: je mag ook niet voor anker liggen onder hoogspanningskabels.

Over het algemeen zijn de regels voor het voor anker gaan erg soepel. Het mag overal waar je niet anderen stoort.

Dit is niet de moeilijkste regel om je aan te houden. Zo kan je altijd zorgeloos voor anker gaan en genieten van je vaardag.

Hoelang Mag Je Voor Anker Gaan

De simpelheid van de regels waar je voor anker mag liggen stromen ook door naar de regels over hoelang je voor anker mag liggen.

Sterker nog, de regels omtrent hoelang je voor anker gaat zijn zo simpel dat ze niet bestaan.

In Nederland is er niet een regel die zegt dat je na 2 dagen voor anker liggen verplicht in een haven moet liggen.

Je zou eigenlijk zo lang als je wil voor anker kunnen liggen.

Wel zijn er een aantal gebieden waar je bijvoorbeeld maar 24 uur lang stil mag liggen. Wederom wordt dit goed aangegeven en kom je niet voor nare verrassingen te staan.

Wel is er een regel over permanente obstakels. Dit houdt in dat je niet voor anker mag liggen voor de rest van je leven (of voor een erg lange tijd).

Zo word je een permanent obstakel en dat is niet toegestaan.

De grond waar je voor anker ligt is namelijk bezit van de gemeente en wanneer je daar een permanent obstakel wordt door er bijvoorbeeld te gaan wonen, dan overtreed je de regels.

Anders zou je bijvoorbeeld kunnen ankeren midden in Amsterdam en zo een enorm goedkope woonplaats hebben in de dure hoofdstad van Nederland.

Het is wel toegestaan om van plek naar plek te varen en telkens voor een redelijke tijd voor anker te liggen.

Het is natuurlijk ook niet zo dat er na een paar weken direct op je raam wordt geklopt, maar regels zijn regels.

Hoe Zit Het Met Spudpalen

Een spudpaal is een paal die langs het schip in het water wordt gezakt. De paal wordt dan in de grond ‘gedrukt’ waardoor het dezelfde werking heeft als een anker.

Deze spudpalen werden vooral gebruikt bij grote werkschepen, maar tegenwoordig zie je ze ook verschijnen bij woonboten en bij de recreatievaart.

Alhoewel ankers veel populairder en meer voorkomend zijn, spudpalen zijn er ook.

Voor spudpalen gelden exact dezelfde regels als voor ankers. Wel zijn er enkele locaties waar je wel mag liggen met spudpalen maar niet met ankers, maar ook deze worden goed aangegeven via borden of op de kaart.

Hoe Ga Je Voor Anker Liggen En Waar Moet Je Rekening Mee Houden

Heb je een mooie ankerplek gevonden kijk dan wat de waterdiepte daar ter plaatse is.

Vaar rustig met de punt tegen de wind in en sla achteruit om de snelheid uit het schip te halen. Gooi het anker uit terwijl je heel langzaam achteruit vaart.

Zorg vervolgens voor de juiste ankerlijn lengte. Als vuistregel geldt bij rustig weer dat de lengte 4 maal de waterdiepte is.

Bij wind en golven is een goede richtlijn 6 maal de waterdiepte. Is de ankerlijn te kort dan graaft het anker zich niet goed vast in de bodem, we spreken dan van een krabbend anker.

Bij een juiste lengte graaft het anker zich vast in de grond, even kort stevig achteruitslaan helpt hierbij. Hijs vervolgens de ankerbol.

In de avond gebruik je altijd je ankerlicht zodat andere schepen je goed kunnen zien. En slaap je toch wat onrustig als je ergens voor anker ligt dan kan je ook nog kiezen om een ankerwacht app te downloaden.

Deze houdt met behulp van gps in de gaten of je schip op zijn plek blijft liggen. De gevoeligheid is in te stellen en bij beweging buiten het opgegeven gebied gaat er een alarm af.

Je boft als er al een  ankerwacht functie op je schip zit.

Hoe Vind Je Het Juiste Anker Voor Jou Boot

Er zijn enorm veel verschillende soorten ankers. Niet alleen verschilt de vorm, maar ook de grootte. Zo is een anker voor je sloep niet heel groot, maar kan een anker van een cruiseboot even groot zijn als een auto.

Het vinden van het juiste anker is ook erg belangrijk. Een verkeerd anker kan voor complicaties zorgen.

Een simpel maar belangrijk regel is bij grotere en zwaardere schepen het anker ook groter en zwaarder moet zijn.

Hetzelfde geldt voor ankers die gebruikt worden op zee. Ook deze moeten groter en zwaarder zijn, puur omdat ze meer weerstand moeten tegenhouden.

Voor de gemiddelde sloep is een klein en simpel anker al vaak genoeg. De populairste keuze voor ankers op een sloep is de paraplu anker.

Deze klapt mooi uit en haakt zich goed in de grond.

Voor een sloep van 6 tot 7 meter lang is een anker met een gewicht van 4-6 kilo genoeg. Wij raden deze 6 kilo paraplu anker (te vinden hier op bol.com) erg aan.

Deze is erg betaalbaar en de 2 kilo extra gewicht biedt toch dat beetje extra kracht aan het anker.

Mocht je op wat ruwer water liggen met je sloep of is je sloep rond de 7-10 meter lang, dan is het wellicht verstandig om een zwaarder anker aan te schaffen.

Deze 8 kilo paraplu anker is wederom een aanrader en is hier te vinden op bol.com! Een zwaarder, maar nog steeds betaalbaar anker, perfect voor een sloep.

Voor de grotere motorboten is het zoeken van een anker vaak niet nodig. Meestal zit deze er wel ingebouwd of kan die direct bij aanschaf van de boot erbij gekocht worden.

Mocht dit niet het geval zijn, dan is het verstandig om langs te gaan bij een gespecialiseerde botenwinkel.

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen