Varen is een leuke bezigheid. Meestal is het mooi weer tijdens het varen en iedereen is ontspannen. Maar toch gaat de veiligheid voor en moet iedereen veilig zijn. Hoe veilig is een boot en kan hij zinken of kapseizen?
Over het algemeen kan een boot niet zomaar kapseizen. Dit gebeurt alleen als er een defect is in de boot. Er is mogelijk een lek in de boot, er kan een botsing zijn geweest of er is een rots geraakt. Bij zeilboten ligt hier iets ingewikkelder, aangezien het weer hier een grotere rol kan spelen.
Varen moet natuurlijk leuk blijven. Je wil niet dat de boot zinkt of omslaat. Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom gaan we in dit stuk iets dieper in op hoe het nou kan gebeuren en hoe je het kan voorkomen!
Kan Elke Boot Kapseizen
Het klinkt allemaal erg eng natuurlijk, maar een boot kan niet zomaar kapseizen. De boot is speciaal gemaakt om op het water te blijven drijven en dit moet natuurlijk door de fabrikant getest worden.
De boot zou wel door andere omstandigheden kunnen kapseizen. Zo zou het een rots op de bodem van het water kunnen hebben geraakt, maar er kan ook een botsing tussen boten hebben plaatsgevonden.
Kan een motorboot kapseizen?
Een motorboot is over het algemeen heel veilig. Het moet wel heel erg mis gaan voordat een motorboot kan kapseizen.
En meestal als er een hoop misgaat zal de boot toch rechtop blijven staan.
Oorzaken die een motorboot kunnen laten kapseizen zijn het raken van een rots of een technische fout in de boot.
Kan een groot schip kapseizen?
Bij grote motorboten is hier zelfs een oplossing voor bedacht. Als een schip ergens een rots heeft geraakt en er een lek komt, probeert het schip zelf dit op te lossen.
Onderin bij de boot zitten meerdere kamers. Als er een lek wordt gedetecteerd in een van die kamers, wordt deze afgesloten van de andere kamers. Deze kamer loopt dan vol.
Als het goed werkt is er 1 kamer lek. Met de andere kamers intact moet de boot terug kunnen varen. Soms is er zo veel schade dat dit niet mogelijk is. Dan zullen er reddingsboten aanwezig zijn.
Kan een zeilboot kapseizen?
Bij zeilboten ligt het anders. Kleine zeilboten die voor de sport gemaakt zijn, kunnen kapseizen. Dit hoort bij de sport.
Bij een zeilboot is het de bedoeling om wind te vangen. Door de gevangen wind gaat de zeilboot schuin staan. Onder in de boot zit een kiel en die kiel zorgt ervoor dat de boot minder snel kapseist.
Een kiel is een stuk extra materiaal onder de boot. Zie het als een soort plank die naar de bodem wijst. Dit is verder alleen aanwezig bij zeilboten.
Een kiel houdt de zeilboot stabiel en vermindert de kans op kapseizen.
Wanneer Is Een Reddingsvest Verplicht
Als u zich op een boot bevindt die niet sneller dan 20 kilometer per uur vaart, is een zwemvest niet verplicht. Toch is het wel aan te raden om een aantal zwemvesten aan boord te hebben.
Ook als u jonge kinderen aan boord heeft is het verstandig om een reddingsvest aan te doen.
Ook zijn er zelfs speciaal reddingsvesten voor honden. Het is kan geen kwaad om voor de zekerheid veiligheidsvoorzieningen te hebben.
Vaart uw boot wel harder dan 20 kilometer per uur? Dan is het voor de bestuurder alleen verplicht als die de boot staand bestuurt.
Verder bent u verplicht om voor iedereen op de boot een zwemvest te hebben. Dit is natuurlijk vanzelfsprekend, maar soms wordt het een beetje vergeten. Daarom raden we aan om dit meteen in orde te krijgen. Hier op bol.com kan je goede zwemvesten vinden voor zowel volwassenen als kinderen!
Wat Heeft Storm Voor Invloed
Binnen Nederland heb je veel meren en plassen. Als het slecht weer is wordt u aangeraden niet op grote plassen te varen, aangezien de wind voor hoge golven kan zorgen.
Meestal is er ook ontzettend veel regen. Dit belemmert weer het zicht van de schipper. Soms is het dusdanig erg dat er maar een paar meter zicht is. Dit is heel gevaarlijk.
Als u niet precies weet waar u op het water bent, kunt u zo in ondiep water terecht komen. Met kleinere boten kunnen grote golven al fataal zijn. De kracht van water moet niet onderschat worden.
Het is al helemaal belangrijk om het weer te checken voordat u de zee op gaat. De zee kan nog ruwer zijn en is nog veel groter en open. Op de zee is er dan ook een navigatie verplicht. Zo weet u en uw bemanning waar u zich bevindt.
Er is ook een vaarbewijs nodig om op grote meren en de zee te varen in Europa. Elke boot die de zee op gaat is in het bezit van een marifoon. Dit is een soort satelliet telefoon. Hiermee communiceren schippers met elkaar.
Zorg er dus voor dat uw boot ruw water bestendig is als u van plan bent te gaan varen met slecht weer. Wees goed uitgerust met apparatuur en zorg dat altijd iemand weet dat u het water op gaat.
Zo is er altijd iemand op de hoogte. Verder kunt u natuurlijk varen met wat wind en regen. De boot is hier natuurlijk voor gemaakt.
Hoe Is Het Cruiseschip De Costa Concordia Gezonken
Op 13 Januari 2012 is het cruiseschip de Costa Concordia tegen een rots aangevaren. Dit is voor de Italiaanse kust van Isola del Giglio gebeurd. Er waren 4.229 passagiers aanwezig. Tijdens deze ramp zijn er helaas 32 mensen om het leven gekomen. De schipper was Francesco Schettino.
De Costa Concordia heeft een rots geraakt. Door het contact met de rots ontstond er een scheur van 70 meter. Dit was niet meer te redden met het sluiten van de kamers.
Hierdoor ging de Costa Concordia kapseizen. Iedereen probeerde zich veilig te stellen en dit kon door middel van reddingboten. Er waren ook een aantal mensen die van het cruiseschip zijn gesprongen om 400 meter naar de kust te zwemmen.
De schipper, Francesco Schettino, is in hoger beroep veroordeeld tot 16 jaar celstraf. Hij heeft het cruiseschip eerder verlaten dan de laatste passagier.
Hij heeft de boot 3.5 uur eerder verlaten en dit is tegen de regels. Van een kapitein wordt geacht dat hij als laatste het schip verlaat. Hij voer dicht langs de kant voor zijn passagiers en de bemanningsleden, zei Francesco Schettino.
De Costa Concordia is helaas onder water gekomen. De Costa Concordia is in juni 2014 naar Genua toe gesleept. Hier is het cruiseschip gesloopt om het wrak uit het water te halen.
Conclusie
Zorg ervoor dat u te allen tijde veilig bezig bent voor uzelf, uw passagiers en andere mensen die zich op het water bevinden.
Als uw boot sneller dan 20 kilometer per uur gaat, moet u een zwemvest dragen als u staat tijdens het sturen. Al uw passagiers moeten een zwemvest hebben, echter deze moeten niet verplicht gedragen worden.
Vaar verder ook nooit onnodig dicht langs de kust. Als dit toch moet, doe het dan bij plekken waar dit voor gemaakt is en matig uw snelheid.
Zo wordt de mogelijke schade op de boot verminderd. Als u een grote boot bestuurt heeft u de juiste navigatie en marifoon nodig. Bij het halen van uw vaarbewijs leert u omgaan met een marifoon. Verder moet u genieten van het weer en veel vaarplezier!