Hoe Gaat Een Motorboot Vooruit


Het is ontzettend ontspannen om lekker een dagje te gaan varen. Zodra je het varen onder de knie hebt is het best wel eenvoudig. De boot gaat simpel vooruit en achteruit. Maar hoe komt de boot nou eigenlijk vooruit?

De boot waar je op vaart heeft onder het water een schroef zitten. Deze schroef is op een bepaalde manier gemaakt dat hij de boot voort kan duwen door rond te draaien. 

Hoe een boot vooruit gaat is misschien wat ingewikkelder dan het lijkt. Er zijn toch wel wat zaken waar rekening mee gehouden moet worden en daarnaast kan een schroef ook nog eens gevaarlijk zijn. In dit artikel gaan we hier wat dieper op in!

Hoe Gaat Een Boot Vooruit?

Elke boot die op het water vaart is in bezit van een schroef. De schroef in combinatie met de motor zorgen ervoor dat de boot vooruit kan komen. Alle schroeven werken ongeveer hetzelfde.

De motor die zorgt ervoor dat de aandrijfas rond wordt gedraaid, deze is weer aangesloten op een schroef die buiten de boot zit.

De meeste boten hebben een rechtsdraaiende schroef. Als hij met de klok mee draait ga je vooruit. Als je de boot in zijn achteruit zet dan draait de schroef linksom.

De schroef ligt altijd goed onder water zodat hij de boot kan voortduwen door het verplaatsen van water. 

Een schroef wordt op een speciale manier gemaakt. Hij heeft meestal 3 of 4 soorten vinnen die rondom plaatsvinden op de schroef.

Deze vinnen zijn lichtelijk gebogen zodat ze kracht uitoefenen op het water. Dit is nodig om water te verplaatsen zodat de boot voor- en achteruit kan gaan. 

De grootte van de schroef wordt bepaald door de snelheid die de boot moet halen en de grootte van de boot.

Grote vrachtschepen hebben natuurlijk veel grote schroeven dan een kleine boot. Een speedboot heeft ook een grote schroef om meer water te verplaatsen voor extra snelheid.

Het komt vaak voor dat grote schepen of snelle boten meerdere schroeven hebben. Dat betekent ook dat er 2 motoren in de boot zitten. 

De schroef wordt verbonden met het stuur, als je het stuur draait, draait de schroef mee. Dit zorgt ervoor dat de boot de kant opgaat waar je naar toe stuurt. 

Bij een buitenboordmotor moet je in tegengestelde richting sturen. Dat komt omdat de schroef vast staat aan de motor zelf. Als je naar rechts stuurt dan gaat de schroef de linker kant op.

Dan duwt de schroef het water vanaf de linkerkant van het bootje wat ervoor zorgt dat je naar links gaat. 

Hoe Werkt Een Jet Motor? 

Een jet motor is hetzelfde principe als een normale schroef, maar dan binnenboord. Een jet motor vind je bij jetski’s en een klein aantal speedboten die speciaal met een jet motor zijn gemaakt.

Een jet motor is ook in bezit van een schroef, wat men meestal niet denkt bij een jet motor.

De schroef bevindt zich alleen wel binnenboord in tegenstelling tot een normale schroef en motor. 

Een jet motor zuigt water in een bepaalde kamer, daar bevindt zich een schroef. Deze schroef wordt aangedreven door een motor.

Al het water wat in de kamer zit wordt door de schroef met een grote kracht naar buiten geduwd. Dit water gaat via een smalle doorgang naar buiten wat voor een sterke en krachtige straal water zorgt.

Deze gaat via de zogenoemde nozzle naar buiten. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een jetski vooruit kan komen.

Een jet motor is een heel stuk veiliger omdat er geen schroef buiten het water zit. Een draaiende schroef is ontzettend gevaarlijk als je daar bij in de buurt zit. 

De Gevaren Van Een Schroef

Een schroef kan ontzettend gevaarlijk zijn. Zodra de schroef aangestuurd wordt door de motor, dan worden de bladen messen.

De schroef draait zo ontzettend hard om de boot ook maar in enige beweging te brengen. Daarom moet je altijd uitkijken waar je vaart. Kijk te allen tijde goed uit waar mensen zwemmen. 

Een boot heeft altijd 3 standen waar de motor op kan staan. Dat is vooruit, stationair en achteruit. De schroef draait altijd als de boot op vooruit of achteruit staat.

In zijn stationair beweegt de schroef niet en is het veilig om bij de schroef in de buurt te komen. Kijk wel uit voor de schroef die nog wel wat na kan blijven draaien, dit zal echter geen hoge snelheid zijn. 

Als je even wilt zwemmen dan kan de motor prima in stationair staan zonder gevaar.

Hoe Werkt Een Buitenboordmotor

Een buitenboordmotor is vrij eenvoudig gemaakt. Bovenop zit de motor die de schroef aandrijft. De schroef zit diep genoeg onder water om de boot voort te duwen.

De rubberboot of rib is speciaal gemaakt in een V-vorm om weinig weerstand te hebben. Hierdoor vaart de boot makkelijker door het water.

Persoonlijk gebruiken wij deze 4pk buitenboord motor van Yamaha!

In het midden van de boot zal het iets dieper liggen, dit is voor de stabiliteit van de boot en hierdoor kan je makkelijk bochten maken. 

Wil je meer weten over buitenboordmotoren en rubberbootjes of een rib, dan kan je dit artikel hier lezen! 

Wat Moet Je Doen Als Er Iets In De Schroef Zit?

Als je merkt dat er iets in de schroef zit kan dat de hele vaardag verpesten. Het kan voorkomen dat er een touw of iets dergelijks vast kan zitten in de schroef.

Bij kleinere boten ligt de schroef niet heel diep in het water en kan je er makkelijk bij. Zorg altijd dat de motor uit staat, in zijn vrij of stationair is nog steeds niet veilig.

Probeer er eerst achter te komen wat er in de schroef zit. Meestal is een touw wel weg te snijden uit een schroef. Pak een mes of schaar en probeer het touw weg te halen. 

Bij grotere boten gaat het wat moeilijker helaas. De schroef ligt meestal zo diep onder water dat je zelf het water in moet. Dat is natuurlijk niet altijd fijn om te doen.

Toch moet het gebeuren om weer verder te kunnen varen. Zorg ervoor dat je dit niet alleen doet, iemand moet op je letten.

Als je in natuurwater onder water moet gaan is het heel donker. Je moet op je gevoel afgaan om de belemmering los te proberen te krijgen.

Met een buitenboordmotor gaat het heel makkelijk. Elke buitenboordmotor heeft een liftsysteem. Hiermee kan je hem bij kleine motoren handmatig naar boven halen en bij grotere motoren elektrisch.

Zo is de schroef uit het water en kan je gelijk zien wat het probleem is. 

De Invloed Van De Vorm Van De Boot

De vorm van een boot speelt een grote rol om vooruit te komen. Een boot wordt in een V-vorm gemaakt om makkelijk door golven te komen.

Toch zitten er veel verschillende soorten tussen. Zo is een motorboot vaak breed met een niet zo scherpe punt, maar een zeilboot juist heel slank met een scherpe punt.

De zeilboot wordt zo gemaakt omdat het makkelijk door golven heen moet komen. De golven komen ook niet vaak van voren omdat je dan niet kan zeilen.

De motorboot heeft een overhangende punt die ervoor zorgt dat de golf onder de boot wordt gedrukt en dan wordt gebroken door de voorkant van de boot.

Een motorboot kan tegen de golven in varen om de rit zo aangenaam mogelijk te maken. 

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen