Mag Je Zelf Een Boot Maken


Wanneer je wil gaan varen kan je een boot kopen, maar het is natuurlijk ook heel bijzonder om zelf een boot te maken. Geheel naar eigen wens en smaak, hoe mooi is dat. Maar mag dat eigenlijk wel zelf een boot maken?

Je mag zelf een boot ontwerpen en maken. Het is een droom van velen, maar er komt veel bij kijken. Je mag ontwerpen wat je wil, als je je maar houdt aan alle regels die hiermee te maken hebben. 

Het moet natuurlijk namelijk wel verantwoord zijn hoe de boot wordt gebouwd. Denk hierbij onder andere aan de wet van Archimedes wanneer je een ontwerp maakt of bijvoorbeeld de eisen die een verzekeringsmaatschappij stelt. Zorg dat je je goed voorbereid zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

Welke Regels Zijn Er Voor Zelf Bouwen

Als je zelf een boot wil gaan bouwen dien je een aantal regels in acht te nemen. Een boot moet voldoen aan bepaalde CE-richtlijnen, waar een boot aan moet voldoen staat omschreven in de wateralmanak deel 1.

Bij de boot moet een verklaring van overeenstemming aanwezig zijn waarin wordt verklaard dat de boot aan de CE eisen voldoet.

Je vindt dan een CE markeringsplaatje en een bouwersplaatje gemonteerd op de boot.

De CE markering en Europese richtlijnen zijn er niet voor niets. Binnen de EU is er vrij handelsverkeer van goederen. Dat is ook de reden dat in 1998 voor een aantal productgroepen de CE richtlijn werd ingesteld.

Dit houdt in dat de Richtlijn eisen stelt aan:

  • milieu
  • gezondheid
  • veiligheid
  • aansprakelijkheid wordt geregeld
  • de consument wordt beschermd

Deze punten moeten in elke lidstaat worden omgezet in de nationale wet- en regelgeving. In Nederland vind je dit terug in de Wet Pleziervaartuigen.  

Boten die aan deze eisen voldoen krijgen een CE markering. Als je geen markering hebt, mag je boot ook niet worden verkocht. Alle boten die na juni 1998 zijn gebouwd moeten met een CE verklaring verkocht zijn.

Wanneer je zelf een boot bouwt moet je dus deze CE markering aanbrengen, maar dat mag alleen wanneer je kan bewijzen dat je boot ook aan alle eisen van de Richtlijn voldoet. Hiervoor zijn er keuringsinstanties.

Je eigen gebouwde boot is vrijgesteld van CE markering als je het met eigen handen hebt gebouwd en het niet binnen 5 jaar weer verkoopt.

Als je onverhoopt dan toch binnen deze 5 jaar je zelfgebouwde boot moet verkopen, dan moet je alsnog zorgen voor de CE markering. Dit kan middels de zogenoemde PCA regeling. Dit staat voor “Post Construction Assessment”.

Wat Heb Je Allemaal Nodig

Ten eerste heb je een ontwerp nodig. Die kan je zelf maken, maar dit kan je ook samen met een gespecialiseerd bedrijf doen.  

Ook zijn er verschillende ontwerpen te vinden op internet. Dan heb je de mogelijkheid om een bouwpakket aan te schaffen in vele verschillende soorten en maten.

Het bedrijf waar je dit koopt kan je ook begeleiden in het hele proces, wel zo fijn omdat dit dan op professionele wijze gebeurt. Uiteraard kan je zelf ook alle benodigde materialen inslaan.

Vervolgens heb je een bouwplaats nodig. Het bouwen van een eigen boot neemt veel ruimte in beslag en je heb ook een overdekte plek nodig.

Tevens is het van belang dat je genoeg ruimte over houdt om vrijelijk rond het casco te kunnen lopen. Men stelt dat je minstens een meter nodig hebt hiervoor.

Verder is het belangrijk dat als je in de winter aan het bouwen bent, de temperatuur in de loods niet onder de 15 graden Celsius komt.

Dit is namelijk nodig omdat onder andere de lijm anders niet kan uitharden (of het proces duurt vele malen langer). Natuurlijk als je een kleinere boot wil bouwen, kan je ook een garage gebruiken of iets dergelijks.

Dan is het bijzonder belangrijk dat je het juiste gereedschap hebt. Wanneer je een bouwpakket koopt is het snijden van staalplaten al voor je gedaan, maar anders heb je een snijbrander of knipschaar nodig.

Verder de standaard uitrusting zoals een lasapparaat, hamer, een haakse slijper.
Als de platen eenmaal zijn gesneden moet je de platen uitleggen en begint het laswerk.

De Inbouw

Nu breekt een belangrijke fase aan, want onder andere moet de motor worden ingebouwd en de elektrische installatie moet worden aangelegd.

Een klus waarbij je echt verstand van zaken moet hebben daar het om je veiligheid gaat.

Je kan dit zelf doen, maar je kan ook een ervaren monteur inhuren om je hier bij te helpen.

En dan gaat het timmerwerk beginnen. Geheel naar eigen smaak ga je nu de inrichting en meubels inbouwen.

De boot krijgt steeds meer vorm en gaat steeds meer op je ontwerp lijken.

Ook is het nu tijd om je dek te gaan leggen, wellicht een mooi teakdek? Hoe je een teakdek onderhoudt kan je in dit artikel lezen.

Nu nog de boot met bekleding voorzien, zoals gordijnen, vloerbedekking, dekzeil en buiskap en de boot is klaar voor de tewaterlating.

Nog eenmaal alles goed controleren, zijn de kranen dicht, zorgen voor opgeladen accu’s en de elektrische installatie is getest en dan eindelijk het water in!

Gebruikelijk is het om een nieuwe boot te dopen bij de tewaterlating, een scheepsdoop heet dit.

Men gooit een fles champagne stuk tegen de boeg en spreekt de volgende woorden uit: “naam van het schip, ik doop u en wens u en uw bemanning een behouden vaart”.

Zo’n scheepsdoop gebeurt al vele eeuwen. Men riep de goden op om de bemanning van het schip te beschermen.

Vroeger werd hiervoor wijn gebruikt, pas in de 19e eeuw werd dit vervangen door champagne.

Of het bijgeloof is of niet, zowel de Titanic als de Costa Concordia hadden problemen bij de scheepsdoop en we weten allemaal hoe het is gegaan met deze twee schepen.

De Titanic was nooit gedoopt en de Costa Concordia wel maar de fles champagne brak niet.

Hoe Lang Duurt Het Om Een Boot Te Bouwen En Wat Kost Het

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Dit is namelijk afhankelijk van de vaardigheden die je bezit, de tijd die je er aan kan besteden, of je het juiste gereedschap hebt en of je een bouwpakket gebruikt of niet.

Ook deze vraag heeft geen hapklaar antwoord. Het is in ieder geval goedkoper om zelf te gaan bouwen dan een boot te laten bouwen. Hier ben je afhankelijk van een aantal factoren.

  • hoe luxe wil je de afwerking hebben
  • welk hout gebruik je
  • maak je gebruik van een monteur of niet
  • type motor dat je gaat plaatsen
  • wat wordt de afmeting van je boot

Zo Kan Het Ook

Ik heb hierboven mogelijkheden beschreven om een eigen boot te bouwen, hetzij zelf, hetzij middels een bouwpakket, maar er zijn ook andere manieren om een boot te bouwen.

Kijk maar eens goed om je heen op Koningsdag bijvoorbeeld.

Daar zie je op het water geknutselde kunstwerken van alles wat maar blijft drijven. Een paar tonnen bijeengebonden met touw en daar een twee-zitsbank op geplaatst.

Buitenboordmotor erachter en gaan maar. Of ik las een verhaal over iemand die een oude caravan had die hij op een vlonder wilde schroeven en ook een buitenboordmotor plaatsen. Een boot kan je het eigenlijk niet noemen, maar het blijft drijven en daar gaat het om.

Je kan je afvragen of dit wel mag en het antwoord is ja. In tegenstelling tot motorvoertuigen is er bij vaartuigen geen typegoedkeuring nodig.

Eisen zijn wel dat het gebeuren korter is dan 15 meter, langzamer dan 12 kilometer per uur vaart en niet meer dan 12 personen aan boord heeft.

Of het verstandig is om met zoiets te gaan varen is een tweede. Erg stabiel is dit niet en je kan jezelf en anderen er mee in gevaar brengen.

In Het Kort

Samenvattend is het heel goed mogelijk om zelf een boot te bouwen en ook geeft het enorm veel voldoening.

Men zegt dat iedereen een boot kan bouwen, het kost alleen veel tijd en inspanning en know-how, maar mocht je een plan in deze richting hebben wens ik je veel plezier met het maken ervan!

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen