Regels Voor Het Varen In De Amsterdamse Grachten


Varen door de Amsterdamse grachten is natuurlijk fantastisch om te doen. Overal waar je kijkt zie je mooie grachtenpanden, Artis en nog veel meer. Maar het is ook erg druk op de Amsterdamse grachten en daarom zijn er regels om hier te mogen varen. Ik ga in dit artikel daar dieper op in.

Zijn er regels om op de Amsterdamse grachten te mogen varen? Ja, inderdaad zijn er regels die je moet volgen om hier te mogen varen. Het is ontzettend druk op het water, denk aan de grote hoeveelheden rondvaartboten, sloepen en al wat meer kan varen/drijven. Het is van groot belang dat je goed op de hoogte bent van de regels, want een aanvaring is hier zo gebeurd.

Om toch te kunnen genieten van dit mooie water zal ik hier een en ander uitlichten voor wat betreft de regels op het Amsterdamse water. Zo ga je in ieder geval goed voorbereid op pad.

Welke Regels Voor Het Varen In Amsterdam

Amsterdam kent een aantal regels waar je je aan moet houden, omdat het erg druk is op de Amsterdamse grachten. Zo hou je het voor iedereen veilig en aangenaam op het water.

  • Je mag niet harder varen dan 6 kilometer per uur. Dit geldt niet voor heel Amsterdam, er zijn een paar uitzonderingen. Zo mag je 7,5 kilometer per uur varen op de Kostverlorenvaart, de Nieuwe Herengracht, het Oosterdok en op de Amstel richting Ouderkerk aan de Amstel.
  • Je mag met maximaal 12 personen plus een schipper op de boot varen. De gemeente Amsterdam wil met deze regel, die sinds 23 mei 2019 is ingegaan, de overlast op het water tegengaan. De 12+ (1 schipper) geldt niet op het IJ, de Kostverlorenvaartroute en de Amstelroute. Dit zijn wel doorgaande routes die tot de binnenwateren van Amsterdam behoren, maar hier gelden andere regels. Op deze routes kunnen boten elkaar namelijk passeren zonder dat je de stad in moet. Wil je nu wel varen met een gezelschap van 13 of meer personen, dan moet je een boot huren met een vergunning hiervoor. Op de site van gemeente Amsterdam staat het register Passagiersvaart Amsterdam, hierop vind je een lijst van rederijen met vergunning.
  • Ook om overlast voor bewoners te beperken word je verzocht niet te varen met harde muziek en schreeuw niet. Doe je dit wel, dan mag/mogen de politie/handhavers je een bekeuring geven van 140 euro en je apparatuur kan in beslag worden genomen.
  • Onthoud je van alcohol als je de boot bestuurt. Voor de schipper geldt dat hij maximaal 0,5 promille in zijn of haar bloed mag hebben.
  • Vaar altijd aan de rechterkant, stuurboordzijde.
  • Oude, vervuilende buitenboordmotoren worden van de grachten geweerd. Hierbij gaat het om tweetakt buitenboordmotoren die niet aan de Europese norm voldoen 2003/44/EC. Doe je dit wel, hou er dan rekening mee dat je een fikse boete kunt krijgen.
  • Wanneer jouw boot korter is dan 20 meter, geef dan altijd voorrang aan boten die langer zijn dan jouw boot.
  • Zorg dat je boot een naam heeft.
  • Goede verlichting is een vereiste als je in het donker vaart. Boten tot 7 meter lang moeten een wit licht gebruiken dat rondom schijnt. Is je boot langer dan 7 meter, dan moet je een rood licht gebruiken aan de linkerzijde (bakboord) en een groen licht aan de rechterzijde (stuurboord). En ook heb je een wit licht nodig dat rondom schijnt.
  • Je mag niet zomaar je boot aanmeren in Amsterdam. Hier heb je een vignet voor nodig. Op dit onderwerp ga ik straks dieper in. Zie ook ons artikel over Varen in de Amsterdamse grachten.
  • Rondvaartboten moeten bij een nieuwe vergunningaanvraag of bij verbouwingen voldoen aan een nieuw vastgesteld welstandsbeleid. Dit betekent dat gekke vormen van een boot niet zijn toegestaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een boot in de vorm van een klomp of badkuip of een bierwaterfiets.  In de nieuwe regels staat beschreven dat vaartuigen qua vorm bedoeld zijn om personen te vervoeren. Daar passen bierwaterfietsen of boten in de vorm van drijvende zwanen niet in.

Regels Voor Het Aanmeren In De Amsterdamse Grachten

In Amsterdam vind je op de kades vele bolders en ringen om je boot aan vast te kunnen maken. Deze plekken om aan te meren mag je niet zomaar gebruiken. Je hebt hiervoor een vignet nodig.  Dit vignet moet je bevestigen op een zichtbare plek op je boot. Het is namelijk het bewijs dat je binnenhavengeld hebt betaald.

Binnenhavengeld is een soort belasting om te mogen varen in Amsterdam. Wanneer je dit hebt voldaan krijg je een vignet en mag je dus overal waar toegestaan aanmeren in Amsterdam. De kosten voor een vignet worden bepaald door het oppervlak. Je betaalt per m2.

Er zijn drie soorten vignetten, namelijk een rode, een groene en een witte.
Een rood vignet is bedoeld voor een boot met een benzinemotor of dieselmotor en die geen ligplaats heeft in een jachthaven of buiten Amsterdam.

Een groen vignet is voor boten die een elektrische motor hebben of helemaal geen motor.

Een wit vignet is voor boten die een ligplaats hebben in een jachthaven of buiten de gemeente.

Vignetten zijn geldig tot en met 31 december en daarna moet je hem of verlengen of opzeggen. Aanvragen van een vignet kan alleen online. Je kan je vignet ook online verlengen op de site van Amsterdam.nl. Hiervoor heb je je burgerservicenummer nodig en de brief die je thuisgestuurd heb gekregen. Controleer al je gegevens en dan kan je betalen. Na ontvangst van betaling door de gemeente krijg je je vignet aangetekend thuis gestuurd. Wil je je vignet opzeggen dan kan je dat ook doen op de site van amsterdam.nl. Ben je te laat met opzeggen en je hebt toch je boot aangemeerd in Amsterdam riskeer je een boete en kan de gemeente je boot wegslepen.

Wanneer je je boot verkoopt, moet je je vignet opzeggen. Je kan het niet meenemen naar een eventuele nieuwe boot, omdat het vignet is gebonden aan het vaartuig. Dus voor je nieuwe boot moet je opnieuw een vignet aanvragen. Als je je vignet om wat voor reden dan ook kwijt bent, moet je aangifte doen bij de politie. Alleen met het bewijs van aangifte kan je een nieuw vignet aanvragen.

Regels Op Het IJ

Het IJ is een heel erg leuk! Je komt langs vele mooie bezienswaardigheden zoals het futuristische gebouw van het EYE Filminstituut of het Muziekgebouw aan te IJ. En niet te vergeten het wetenschapsmuseum Nemo. Het is wel ook een druk bevaren stuk water. Voor de beroepsvaart is dit een doorgaande route plus de veerponten varen hier af en aan van de ene kant naar de andere kant van het IJ. En vergeet daarbij niet alle plezierjachten en rondvaartboten die hier ook varen. Ook zit de cruiseterminal aan het IJ. Het zou dus zomaar kunnen dat een kolossaal cruiseschip jou passeert. Daar wil je niet te dichtbij in de buurt zijn op het water. Onderschat de zuiging niet van deze cruiseschepen. En uiteraard ook hun snelheid. Ze varen sneller dan je denkt!
Vaar altijd stuurboordwal (rechts) en vergeet ook zeker niet om regelmatig achterom te kijken. Luister ook goed het desbetreffende marifoonkanaal uit.

Het IJ is tevens een stuk van de staande mastroute. De staande mastroute is een route door Amsterdam voor schepen met een masthout of opbouw van meer dan 6 meter. Deze schepen kunnen alleen de nachts door de stad varen. Vanaf Nieuwe Meer vaar je door de stad naar het IJ en andersom.

Uitzonderingen Met Feestdagen

Met je boot varen door Amsterdam op een feestdag zoals bijvoorbeeld Koningsdag is natuurlijk één groot feest. Helaas ben jij niet de enige die hier zo over denkt en zullen de grachten overvol zijn op zulke dagen. Om er voor te zorgen dat het niet één grote chaos wordt, zijn er speciale regels in de wereld geroepen.
Plezierjachten langer dan 10 meter zijn niet toegestaan in een groot deel van de binnenstad. Tevens is er een speciale vaarroute op deze dag. Deze is te vinden op de VaarWater app van Waternet. Een super overzichtelijke kaart waarop de route staat (sommige stukken is dan éénrichtingsverkeer) en onder andere de toiletten.

Ook tijdens de Canal  Parade zou je kunnen meevaren met je eigen boot (niet langer dan 10 meter). De Canal Parade is een onderdeel van de Gay Pride. Dit festival is om te vieren dat je mag zijn wie je bent en dat je mag houden van wie jij wilt en duurt negen dagen lang. De LHBT’s overspoelen de stad om hier bij te kunnen zijn.

De botenparade is een onderdeel van dit festijn. Een optocht van 80 boten die rijkelijk versierd zijn met opvarenden in de meest kleurrijke en prachtige klederdrachten . De tocht is ongeveer 6 kilometer lang en duurt circa 2 uur. De route is als volgt: Oosterdok – Nieuwe Herengracht – Amstel – Prinsengracht – Westerdok.

Omdat vele booteigenaren graag zelf willen meevaren met dit evenement, zijn ook hier regels voor gekomen. Het is eenvoudigweg niet mogelijk om iedereen toe te laten anders zou het veel en veel te druk worden en daar is de ruimte niet voor. Om toch mee te kunnen varen moet je een zogenaamde Pride Vignet hebben. Deze kan je online aanschaffen. Ben je één van de gelukkigen die een vignet heeft, dan mag je het evenementengebied betreden op de tijd die je toegewezen hebt gekregen bij het kopen van je vignet. Je hebt zelf kunnen kiezen in welke zone en vak je wilt liggen. Wanneer de laatste boot van de parade voorbij is moeten alle pleziervaartuigen deze volgen en via de eerst mogelijke zijgracht de route verlaten. Dan wordt de route afgesloten tot de volgende ochtend en alle boten die toch zijn blijven liggen worden weggesleept naar de Nieuwe Houthaven. Let dus goed op, want dat zou je €425,= gaan kosten.

Dan hebt je natuurlijk nog het schitterende evenement Sail. Dit botenspektakel is een vijfjaarlijks terugkerend evenement.  De stad wordt overspoeld door vele prachtige, internationale tall ships van over de hele wereld en marineschepen. Meer dan indrukwekkend hoe al deze schepen, zo’n 600, via het Noordzeekanaal Amsterdam binnen komen varen het IJ op. Deze intocht, de Sail in, is maar liefst 12 kilometer lang. Wanneer de schepen zijn aangemeerd kan je bij vele aan boord om een kijkje te komen nemen.

Eenmaal ben ik zelf op een boot meegevaren op het IJ tijdens Sail. Wat een ervaring!! Je voelt je erg nietig tussen al die kolossale schepen. Het is enorm indrukwekkend, maar ook enorm druk op het water. Houd je daarom aan de volgende regels:

  • Allereerst is het van groot belang dat je met de richting mee vaart.
  • Op het Afgesloten IJ en hetNoordzeekanaal  geldt een maximale snelheid van 12 kilometer per uur. Op de plaats van de Sail-in parade geldt een maximale snelheid van 6 kilometer per uur.
  • Zorg dat je niet in de dode hoek vaart van een schip. Als dat namelijk gebeurt zullen zij jou niet zien met alle gevolgen van dien.
  • Het is verboden te roeien, waterfietsen windsurfen of suppen tijdens Sail.
  • Jetski’s en waterscooters zijn verboden.
  • De schipper moet zich onthouden van alcohol.
  • Als het donker wordt, zorg dan dat je met de juiste verlichting vaart.

Nieuwe Regels Voor Het Varen In Amsterdam

De grachten in Amsterdam nodigen uit om met een boot de stad te bekijken. Dit wordt dan ook in grote getale gedaan, wat een hoop plezier en gezelligheid met zich meebrengt. Maar er is helaas ook een negatief aspect. Het is te druk en de bewoners klagen hierover. De leefbaarheid wordt aangetast door overlast en ook voor het milieu is het niet goed. Daarom moet de gemeente ingrijpen met maatregelen en dit is te vinden in de Nieuwe Vaarnota.
In Amsterdam moeten in 2025 alle plezierjachten en rondvaartboten  uitstootvrij (dus zonder uitlaatgassen) zijn volgens de nieuwe vaarnota, Nota Varen 1. De traditionele rondvaartboten varen voornamelijk op dieselbrandstof. Dieselbrandstof heeft schadelijke uitstoot en zorgen dus voor verslechterde luchtkwaliteit. Het is dus van groot belang om boten uitstootvrij te maken. Op termijn zou de gemeente Amsterdam alleen nog maar elektrisch aangedreven boten in de grachten willen toelaten. Op de doorgaande vaarroute zoals het IJ, de Amstel en de Kostverlorenvaart wordt een uitzondering gemaakt.

Ook de op- en afstapplekken en de ligplaatsen voor passagiersvaart worden opnieuw verdeeld volgens Nota Varen 2. Dit kan betekenen dat rederijen die voorheen alleen op een bepaalde plek lagen, deze nu moeten delen met anderen.

Als vanaf 2025 alle boten elektrisch moeten zijn die door de stad willen varen betekent dit wel een investering van Amsterdamse botenbezitters. Maar tevens wil de gemeente ook het binnenhavengeld verhogen. Dus dan wordt een jaarvignet flink duurder. In 2013 werden de tarieven ook al verdubbeld waardoor het aantal boten fors afnam.

Een scheepsdiesel vervangen voor een elektrische boot is niet goedkoop . Geschat wordt dat je al gauw 12.000 euro kwijt bent hiervoor.  Daar bovenop een verhoging van het jaarvignet maakt een boot bezitten in Amsterdam toch minder aantrekkelijk en/of haalbaar.

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie delen!

Recent Content