Wanneer Gaat Een Boot In Plane


Varen is meestal lekker rustig en genieten van de omgeving. Toch zijn er een aantal boten die speciaal gemaakt zijn om snel te varen. Als je snel vaart kan de boot in plane komen, maar hoe gaat dan eigenlijk?

Een boot komt in plane wanneer de romp van de boot als het ware over het water glijd. De weerstand van het water is dan minimaal waardoor de boot enorme snelheden kan behalen. In plane kom je met voldoende snelheid en weinig gewicht.

Hard varen is heel leuk en spannend. Maar hoe kom je nou het best in plane en welke factoren komen er bij kijken? Daar ga ik in dit artikel wat dieper op in.

Wanneer Komt Een Boot In Plane

Er zijn meerdere grote factoren die nodig zijn om een boot in plane te laten gaan. Als eerst heeft de boot genoeg vermogen nodig.

Het is belangrijk dat er genoeg PK’s zijn die de boot met grote snelheden vooruit kan duwen, anders zal de boot niet in plane kunnen komen. 

De hoeveelheid PK hangt echter wel af van het bootje zelf. Vroeger toen wij kleiner waren kwamen we met een simpele zodiac met 4 PK al in plane.

Dan speelt de romp ook nog een grote rol. De boot moet in staat zijn om over het water te stuiteren.

Door water varen kan een boot moeilijk vooruit, aangezien je dan grote hoeveelheden water moet wegdrukken.

Als je bijvoorbeeld je hand in het water legt, dan zinkt die zonder dat je moeite moet doen. Maar wil je je hand snel bewegen in het water, dan merk je dat dat wat meer moeite kost!

Dat is ook gelijk de reden waarom een romp goed gevormd moet zijn en zo min mogelijk weerstand mag ontvangen van het water.

Als je genoeg vermogen hebt in combinatie met een romp die goed gevormd is, dan zou je met genoeg gas in plane kunnen gaan. 

Door heel veel gas te geven zal de boot eerst stijgen met de punt. Dit komt doordat de schroef achter de boot zit waar de krachten naartoe worden gestuurd.

Als je geleidelijk aan extra gas geeft zal de punt steeds meer dalen. 

Op een gegeven moment ligt die boot weer recht en merk je dat hij heel snel vaart. Als je met zo’n snelheid vaart heeft het water niet meer de tijd om zich opzij te verplaatsen.

Dan stuiter je letterlijk over het water heen. 

Doordat je zo over het water scheert komt er een bepaalde golf achter het bootje vandaan. Je zult al aan de golven zien of je in plane bent. De golven zullen klein zijn en in een bepaalde stroming gaan.

Zo ben je gewend dat de golven altijd kort achter de zijkant van de boot zitten. Maar als je in plane bent zullen de golven heel lang achter je blijven en zullen ze niet te hoog zijn.

Dat hangt natuurlijk af van de boot en zijn romp. 

De wet van Archimedes hoort bij waterverplaatsing, maar die wet vervalt zodra een boot in plane gaat. Wil je meer lezen over deze wet, lees dan dit artikel van ons hier!

Wat Voor Romp Is Belangrijk?

Er zijn heel veel verschillende soorten rompen. Elke romp heeft zo zijn eigen doel. Zo worden er rompen gebouwd voor extra stabiliteit, hoge snelheden, weinig weerstand en nog veel meer. 

Voor boten die een hoge snelheid willen bereiken is een bepaalde soort romp voor nodig. De romp moet niet te veel weerstand bieden tegen het water, anders kan het te zwaar worden om in plane te gaan.

Hoe meer water je verplaatst hoe meer kracht er nodig is. 

Verder is het de bedoeling dat de boot meer over de golven heen gaat dan dat die door de golven heen gaat.

Als de boot over de golven heen gaat is er weinig weerstand, maar als die door de golven heen wordt gedrukt komt er veel weerstand.

Om dit te kunnen doen moet er een V-bodem onder het schip zitten. Toch mag de V-bodem niet te scherp zijn en ook niet diep in het water liggen. Dit zal allemaal zorgen voor meer weerstand. 

Het is belangrijk dat de achterkant van de boot plat is. Dit zorgt natuurlijk ook voor minder weerstand waardoor de boot makkelijk over het water glijdt.

Het water wat onder de boot zit kan zich makkelijk verplaatsen onder de boot. Om helemaal van het water af te komen is een scherpe achterkant van belang, eentje die het water goed los laat.

De boot moet een rechte achterkant hebben om nog beter van het water af te komen. Dit is nodig zodat er minder weerstand van water opspeelt.

Hierdoor zou alles soepel moeten lopen met weinig weerstand, de boot zal nu met hoge snelheden makkelijk door het water verplaatsen. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillende soorten rompen die bij boten passen. Dit is wel de beste optie als je in plane wilt gaan met de boot. 

Vaareigenschappen In Plane

Als je in plane vaart verandert de manier hoe je vaart aanzienlijk.

De boot zal veel sneller reageren op kleine correcties. Het sturen wordt dus gevoeliger.

De boot zal ook met een hogere snelheid varen wat moeilijker te besturen is. Je moet de boot goed onder controle hebben voordat je het gas open gooit.

Elke boot voelt net wat anders aan waardoor het nog best gevaarlijk kan zijn met hoge snelheden.

Vaar ook alleen hard waar dat is toegestaan en kijk te allen tijde goed uit voor de andere mensen op het water.

Let ook op dat met snelheden die je in plane behaalt je waarschijnlijk snelheden behaalt waarbij het bezitten van een vaarbewijs verplicht is. Om hier meer over te leren, dan kan je dit artikel van ons lezen!

Waar Mag Je Snel Varen?

Het is ontzettend leuk om hard te varen. Toch zijn er best wat regels waar je je aan moet houden. Naast de regels is het niet heel netjes om hard te varen waar andere boten stil liggen.

Zoals bij haven bijvoorbeeld, daar wordt verwacht dat je de haven rustig verlaat zonder anderen tot last te zijn. Ook moet je bij kleine sloten uitkijken voor de kade en de dieren.

Het water kan zo de kant op slaan of bijvoorbeeld een nestje kapot maken. Houd hier rekening mee.

In Nederland geldt de wettelijke regel dat je tot 20 kilometer per uur mag varen. Dit kan anders zijn als dit wordt aangegeven door middel van borden.

Als je sneller wilt varen dan mag je dat vooral bij grote meren en plassen. Om gebieden te herkennen waar je hard mag varen moet je kijken naar gele tonnen op het water.

Dit is een indicatie dat je hier dus hard mag varen. Als er geen tonnen aanwezig zijn kan je altijd op een vaarkaart kijken. Wanneer een gebied hier geel is mag je ook hier hard varen.

Als je het niet zeker weet kan je het altijd googelen en daar je antwoord vinden. Wij hebben hier ook een interactieve kaart die laat zien waar je wel hard mag varen.

Wat Is Het Benzinegebruik Bij Varen In Plane

De boot zal aanzienlijk veel benzine gebruiken als je in plane vaart. Je vaart met een hoge snelheid om te planeren waardoor de motor extra veel benzine verbruikt. 

Toch verschilt het per motor, het aantal PK’s zorgt voor een indicatie die zegt of er veel of weinig benzine verbrand wordt. Hoe meer PK’s, hoe meer brandstof er nodig is om op hoge snelheid te varen.

3 Tips Hoe Je Het Best In Plane Komt

Er zijn 3 belangrijke punten die meetellen om een boot in plane te krijgen.  Als je er voor zorgt dat deze punten in ieder geval goed zijn, dan helpt dat om jouw boot in plane te krijgen. 

1. Bezit Het Juiste Vermogen

Een boot heeft een motor nodig die de schroef aandrijft. Zo breng je een boot in beweging. Je moet genoeg vermogen hebben om een boot in plane te laten gaan.

Er moet een sterke motor in zitten die het aan kan om grote snelheden te bereiken. Hoeveel PK’s een minimum is is niet te zeggen.

Dit hangt af wat voor boot je hebt, hoeveel gewicht er in zit en of die romp het toelaat om in plane te gaan. Je kan al snel in je eentje plane gaan met een rubberbootje die 6 PK er achter heeft hangen.

Houd er wel rekening mee dat je bij snelheden harder dan 25 kilometer per uur een vaarbewijs verplicht is. Je mag ook niet overal hard varen, hier zijn een aantal gebieden voor.

2. Ga Voor De Juiste Gewichtsverdeling

Het is ook belangrijk om een goede gewichtsverdeling te hebben. Dit zal de botenmaker meestal zo goed mogelijk proberen te maken, maar bij een klein rubberbootje kan je hier zelf een beetje mee spelen.

Zo ga je met z’n 2en sneller als er iemand achter stuurt zit en de andere het tegengewicht geeft op de punt.

Je zult merken dat de boot moeilijker in plane gaat als je met zijn 2en achter in de boot zit. Met een goede verdeling van het gewicht kan je sneller in plane komen.

Hoe meer gewicht er op de boot zit, hoe moeilijk hij vooruit gaat. Als er veel mensen op de boot zitten zul je minder snel in plane gaan.

3. Wat Is De Meest Optimale Romp

En dan heb je de romp nog die erg belangrijk is om te bepalen of je in plane kan komen of niet. De romp moet goed gevormd zijn om weinig weerstand te hebben tegen het water.

Hoe minder weerstand, hoe makkelijker de boot kan planeren.

Toch moet er een bepaalde vorm plaatsvinden om de boot nog te kunnen besturen. Dit zal vaak een soort V-vorm zijn.

Doordat de boot nog een beetje in het water ligt is hij makkelijker wendbaar. Er moet een platte achterkant zijn aan de achterzijde van de romp om het water vrij weg te laten lopen.

Zo zal het water makkelijk de romp kunnen verlaten zonder weerstand op te bouwen. Als dit allemaal toegepast kan worden, dan zou de boot over het water kunnen stuiteren. 

Andere Gerelateerde Zaken

In plane varen zorgt voor hoge snelheden die de boot moet maken. Als je harder dan 25 kilometer per uur gaat moet je een vaarbewijs hebben. Je mag ook niet overal hard varen.

Houd daar rekening mee en zorg dat je altijd veilig bezig bent.

Het is ontzettend leuk om hard te varen. Je vliegt over de golven heen en probeert veel uit. Je kan met de golven mee surfen en dan merk je dat je nog wat sneller gaat.

Je kan natuurlijk ook tegen de golven in gaan. Dit zal er voor zorgen dat de boot de golf breekt of dat je over de golf heen vliegt.

Wees daarom voorzichtig en draag het dodemanskoord (de dodemanskoord zorgt ervoor dat de motor meteen uitgaat als u overboord slaat).  Let ook altijd extra goed op wanneer je met hoge snelheden vaart!

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen