Wat Is Een Boegschroef En Hoe Gebruik Je Het


Varen en auto rijden hebben veel overeenkomsten. Toch zijn er ook een aantal grote verschillen. Zo kunnen sommige boten naast vooruit en achteruit ook zijwaarts manoeuvreren.

Deze hulpmiddelen worden boegschroef en hekschroef genoemd. Ik leg hieronder verder uit wat dit is en hoe je het moet gebruiken!

Een boegschroef is een handig hulpmiddel waarmee je de boot zijwaarts kan manouvreren. De boegschroef is vaak alleen aanwezig bij grote schepen en niet zozeer bij kleinere boten en/of sloepen.

Varen kan er soms heel gemakkelijk uit zien, maar toch kunnen er zich situaties voordoen waar je rekening mee moet houden. Soms moet je snel uitwijken met de punt van de boot. Dit kan gemakkelijk door middel van een boegschroef.

Wat Is Een Boegschroef

Een boot manoeuvreren kan soms heel moeilijk zijn. Daarom proberen de fabrikanten dit wat makkelijker te maken met wat extra hulpmiddelen.

Een van die middelen is de boegschroef. Het woord boeg staat in boottermen voor de voorkant van een boot, de schroef spreekt voor zich. 

Een boegschroef is een extra schroef aan de voorkant van een boot. De schroef heeft de functie om de boeg (de voorkant van de boot) naar links of rechts te manoeuvreren.

Het is natuurlijk heel simpel om naar voor en achter te bewegen. Dit doe je met de gashendel.

Het vergt wel enige ervaring en inzicht om de punt van de boot naar links of rechts te laten uitwijken. Je kan dat doen door je stuur te draaien en gas te geven.

Het nadeel is dat je nu wel naar voor of achter beweegt met de boot. In kleine ruimtes moet je dan veel steken, dit kost veel moeite en kan soms heel erg moeilijk zijn.

Om dit te voorkomen is de boegschroef ontworpen. 

De boegschroef werkt door middel van een motor die werkt op diesel, elektriciteit of hydraulisch. De boegschroef werkt het best als de boot zich niet voort beweegt.

Tot ongeveer 7 kilometer per uur werkt de boegschroef met een werkend effect. Als je harder vaart zal een boegschroef minder goed werken.

Dan is het verstandig om gewoon te sturen, de kans is klein dat je met een snelheid van meer dan 7 kilometer per uur een scherpe bocht moet maken of moet uitwijken.

Als je in een gevaarlijke situatie komt moet je altijd vaart verminderen en kijken wat de beste opties zijn. Een boot is makkelijker te besturen met een lage snelheid.

Een boegschroef vind je bij pleziervaart en beroepsvaart. De kracht van de boegschroef wordt bepaald door de grootte van de boot.

Kleine boten hebben minder vermogen nodig in de boegschroef in vergelijking met een groot vrachtschip die tientallen meters kan zijn.

Die heeft natuurlijk meer kracht nodig, de schroef van de boegschroef is dan ook een stuk groter.

De grote van een schroef bepaalt hoeveel water hij kan verplaatsen, dan moet de motor van de boegschroef ook krachtig genoeg zijn om de schroef te laten draaien. 

Hoe Werkt Een Boegschroef

Een boegschroef is een vrij simpele constructie. Hij bestaat voornamelijk uit  4 hoofdonderdelen:

  • een horizontale buis
  • een motor
  • de schroef
  • een rooster

De schroef bevindt zich in de horizontale buis die geheel open is. Dat is nodig om het water er doorheen te laten stromen.

De motor zorgt ervoor dat de schroef kan draaien waardoor de punt kan bewegen naar de gewenste kant.

Doordat de motor de schroef laat draaien duwt de schroef het water door de horizontale tunnel en beweegt de punt van de boot, deze tunnel is rond gevormd om het water gericht weg te duwen in een bepaalde richting.

Verder zit er een rooster voor beide kanten van de boegschroef om te voorkomen dat er iets in de schroef komt.

De boegschroef kan beide kanten op bewegen om makkelijk naar links of rechts te manoeuvreren. De boegschroef bevindt zich helemaal vooraan in de boot, diep genoeg in het water om effect te hebben.

Omdat die helemaal voorin de punt zit, is er meestal maar een kleine doorgang in de boot. Dit is natuurlijk voordeliger voor de weerstand tijdens het varen.

Echter zal je geen verschil voelen tijdens het varen met een boot die wel een boegschroef heeft, of een boot zonder een boegschroef.

De boegschroef wordt bediend door een hendel die bij de bestuurder zit. Het is een hele eenvoudige hendel die alleen naar links of rechts bediend kan worden.

Verder zit er een bepaalde kracht achter de schroef. Je moet dus alleen de hendel naar links of rechts bewegen voor zolang als je denkt dat nodig is, zodra je hem los laat zal de boot nog even door blijven draaien door de kracht die werd uitgeoefend.

Wat Is Een Hekschroef

Een hekschroef is in principe hetzelfde als een boegschroef, alleen bevindt een hekschroef zich aan de achterzijde van de boot.

Hek staat bij de botenliefhebber en botenbestuurders voor de achterzijde van een boot. De werking van een hekschroef is goed te vergelijken met een boegschroef.

Een hekschroef bezit ook over 4 hoofdonderdelen. Je hebt hier dus ook een horizontale buis, een motor, de schroef en een rooster.

Het verschil is dat de hekschroef achter in de boot zit. Omdat elke boot minder weerstand vooraan heeft, moet de hekschroef krachtiger zijn dan de boegschroef.

Boten worden ontworpen om onder andere soepel door het water te varen. Daarom ontwerpen de boten fabrikanten een boot waarbij de punt minder diep in het water ligt.

Dit zorgt ervoor dat de boot meer over de golven glijdt in plaats van een harde klap bij elke golf. Ook zit achter in de boot de schroef met een hele constructie.

Die ligt diep in het water en heeft daar veel oppervlakte, dat zorgt voor veel weerstand in het water. Daarom moet de hekschroef krachtiger zijn om hetzelfde effect te creëren. 

Een hekschroef wordt minder vaak gebruikt bij boten. Je zal geen boot vinden die alleen in bezit is van een hekschroef, alleen als de boot een boegschroef heeft, dan heeft die boot mogelijk ook een hekschroef.

Welke Boten Hebben Een Hekschroef

Het verschilt per boot of ze wel of niet in bezit zijn van een boegschroef. Bij de meeste kleinere boten zal je geen boegschroef of hekschroef vinden.

Er is hier geen bepaalde reden voor. Er zijn namelijk ook gewoon sloepjes met een boegschroef. Het wordt bepaald door je eigen keuze, het is een optie om een boegschroef of hekschroef te hebben bij de aankoop van een boot.

Als je niet weet of de boot in bezit is van een boegschroef of hekschroef dan kan je dit vinden bij het stuur, daar moet een hendel zitten die alleen naar links of rechts kan bewegen.

Als je het niet zeker weet probeer de hendel uit op open water en kijk wat de boot doet. Je kan het ook aan het water zien of er een stroming komt of niet. J

e kan het ook zien aan de boot zelf als die uit het water is. Dan moet er voorin en/ of achter in de boot een gat zitten met een kleine schroef daarin.

Soms heeft de boot een sticker boven water in de vorm van een boegschroef. 

Hoe Manoeuvreer Je Zonder Boeg- Of Hekschroef

Als je boot niet in bezit is van een boegschroef of hekschroef kan manoeuvreren wat moeilijker zijn. Om de boot goed te kunnen besturen zal je dit moeten doen met de gashendel en het stuur.

Je moet natuurlijk goed snappen hoe de boot werkt en reageert op de acties die jij uitvoert.

Als je een scherpe bocht moet maken moet je de juiste balans vinden tussen het sturen en de juiste hoeveelheid gas die je geeft. Je kan de boot meerdere malen steken en tegensturen om de juiste kant op te draaien.

Ook is het mogelijk om het stuur geheel een kant op te draaien een flink gas geven voor enkele secondes. Dit zorgt ervoor dat de boot snel in de gewenste richting draait.

Dit moet je puur op gevoel doen en aanvoelen hoe de boot reageert. Je kan het altijd op open water proberen en zien hoe er op wordt gereageerd.

Kan Je Een Boegschroef Laten Inbouwen

Het is zeker mogelijk om een boegschroef later in de boot te laten bouwen. Echter is dit wel erg ingewikkeld en vergt dit vakmanschap en de juiste gereedschappen.

Uiteraard moet de boot uit het water worden gehaald om dit project te kunnen laten starten. Er moet een gat worden gemaakt in de romp van de boot.

Dat doe je niet zomaar zonder technisch inzicht. Het kan ook heel gevaarlijk zijn als dit niet goed wordt uitgevoerd. De boot drijft doordat hij luchtdicht is.

Wil je meer lezen over hoe een boot kan drijven, klik dan hier

Er zijn meerdere bedrijven die dit kunnen realiseren. Dat is mogelijk voor de extra veiligheid dat het juist wordt uitgevoerd.

Je koopt een losse motor waar een schroef aan zit. Dit wordt dan ingebouwd in de boot voor aan bij de punt. 

Wat Is Antifouling

Antifouling is een beschermende verflaag die voor het onderwaterschip. Het is een aangroeiwerende verf die ervoor moet zorgen dat er niks of weinig algen, mosselen en andere micro organismen onder het schip groeien.

De aangroei zorgt ervoor dat het onderwaterschip wordt aangetast en dit is zeer slecht voor een boot.

Je hebt een aantal verschillende soorten die aangebracht kunnen worden. Deze delen wij op in 2 soorten antifouling. De harde antifouling soorten en de zachte antifouling soorten verf.

De harde antifouling laag lost deels op als het in aanraking komt met water waardoor biociden vrijkomen die tegenwerken tegen de aangroei van algen, mosselen en microbacteriën.

Na enige tijd zal alles zijn opgelost en blijft er alleen nog een verflaag over. Hier kan een aantal keren overheen geverfd worden.

Na een aantal keren moet dit eraf geschuurd worden en kan je weer opnieuw een harde antifouling laag aanbrengen. 

Dan bestaat er ook nog een zachte antifouling verf. Deze soort antifouling slijt rustig aan door alleen te varen. Hierdoor gaan alle mosselen, algen en micro organismen van het onderwaterschip af.

Het enige nadeel is dat er bijna elk vaarseizoen een nieuwe laag moet worden aangebracht. Zachte antifouling zal je eerder bij langzaam varende boten vinden omdat het dan rustiger slijt.

Bij snellere boten slijt de antifouling sneller en heeft het minder zin.

Alise Pieterse

Hoi, ik ben Alise. Ik ben al een lange tijd fan van varen. Twintig jaar geleden kochten wij onze eerste boot en nu zijn wij de trotse bezitters van een Linssen. Zelf vind ik varen zo leuk dat ik heb besloten om mijn passie te delen!

Recente Artikelen