Rond oktober worden de dagen helaas wat korter en kouder en begint het vaarseizoen aan zijn einde te komen.
We gaan de koude wintermaanden in. En alhoewel wij warm thuis kunnen zitten, zal uw boot hoogstwaarschijnlijk gewoon buiten blijven.
In dit artikel zullen we een aantal onmisbare stappen en tips geven om uw boot helemaal winterklaar te maken! Zo komt uw boot beter de winter door en is hij helemaal klaar voor gebruik als de dagen weer warmer worden!
De Motor
1. Motor Schoonmaken
De motor is praktisch altijd draaiende tijdens het varen. En alhoewel het niet een vereiste is, kan de winterstop een goed moment bieden om de motor eens schoon te maken.
Daarnaast is het wel van belang dat je koelvloeistof of antivries in de motor giet. Zo voorkom je dat alles intern bevriest gedurende de winter.
2. Koelwatersysteem Afsluiten
Het koelwatersysteem houdt de motor koel tijdens gebruik. Er zijn hier meestal 2 opties voor:
- Een gesloten koelwatersysteem.
- Een open koelwatersysteem.
Bij een gesloten koelwatersysteem is het systeem gevuld met koelvloeistof. Hier gaat meestal niets mis, dus is er ook niet echt iets om aan te pakken.
Echter met een open koelwatersysteem wordt er water van buitenaf naar binnen gezogen om de motor te koelen.
In andere woorden, het staat in verbinding met de buitenwereld. Hier moet je dus wel een belangrijke maatregel treffen. En dat is antivries!
Sluit altijd eerst de afsluiter van de waterinlaat. Dan kan je daarna de wierfilter openen en de motor laten draaien.
Terwijl de motor draait kan je de antivries in de wierfilter gieten.
Zet de motor uit wanneer er antivries uit de uitlaat van het koelwatersysteem komt. Zet daarna de afsluiters dicht.
Probeer overigens wel de antivries die uti de uitlaat komt op te vangen, gezien antivries erg slecht is voor het milieu.
3. Motorolie Verversen
Dit spreekt natuurlijk voorzich, maar de winterstop is een uitgelezen moment om de motorolie te verversen!
4. Filters Vervangen
Naast dat je de motorolie vervest is het nu ook een goed moment om de oliefilter en de brandstoffilter te vervangen.
Zo is alles weer helemaal in orde komende het volgend voorseizoen.
5. Kabels/Slangen Checken
Verder is het van belang om alle kabels en/of slangen te checken. Hier kan bijvoorbeeld water in zitten wat op den duur kan bevriezen.
Of misschien zitten er wel wat kabeltjes of slangetjes los.
Dit is het moment om je boot een simpele onderhoudsbeurt te geven.
6. Schroef
Na de zomer ermee gevaren te hebben is het van belang om de schroef te controleren op eventuele beschadigingen.
En gezien de boot nu toch een aantal maanden niet in gebruik zal zijn, is dit het perfecte moment voor eventuele reparaties of onderhoudsbeurten!
De Techniek, Gas En Elektra
1. De Accu
Wanneer een accu ontlaadt, dan verandert de elektrolyt in water. En op den duur kan dat water weer gaan bevriezen.
Daarom is het van belang om de accu volgeladen te houden en hem zo nu en dan zelfs even op te laden.
Voor de boten waar je gemakkelijk de accu van boord kan halen wordt dat aangeraden. Bewaar de accu dan op een droge en vorstvrij plek. Maar zelfs dan is het verstandig om hem zo nu en dan op te laden!
2. Koelkast En Vriezer Uitzetten
Deze stap is moeilijk te missen maar desastreus als dat wel gebeurd! Zet de koelkast en eventuele vriezer uit en haal ze natuurlijk ook leeg.
Een aanstaande koelkast of vriezer slurpt niet alleen onnodig stroom, maar zou ook de accu leeg kunnen trekken. En zoals hierboven benoemd is het gunstig om de accu juist volgeladen te hebben!
Daarnaast kan de inhoud van een uitstaande koelkast of vriezer nogsteeds bevriezen in de koude wintertemperaturen.
Blikjes of flesjes zouden daardoor stuk kunnen gaan en schade veroorzaken als alles weer ontdooid.
3. Gasflessen
Als er gasflessen aan boord zijn is het aan te raden deze los te koppelen en thuis op een veilige, droge en geventileerde plek te bewaren.
4. Gasslang
Bij het loskoppelen van de gasflessen zou je ook meteen even de moeite moeten nemen om de gasslang te checken.
Is alles hier in orde? Dan is er niets aan de hand. Maar zie je iets dat defect is of toe is aan vervanging, dan is dit wederom het perfecte moment!
5. Elektrische Apparatuur
Het is aan te raden om alle lossen elektrische apparaten lekker mee naar huis te nemen.
Een broodrooster, tosti ijzer of blender heeft er geen baat bij om in een vrieskoude boot te staan. Neem het mee naar huis en berg het netjes op in een droge en warme plek.
Vergeet daarnaast ook niet om alle contactpunten op de boot in te spuiten met een vochtwerende spray.
6. Draaiende Delen
Een makkelijk te vergeten stap, maar zeker niet onbelangrijk.
Controleer voor het verlaten alle draaiende en bewegende delen van de boot. Denk aan de stuurkolom, lieren en tandwielen.
Zorg dat deze zijn ingevet zodat ze niet vast vriezen!
Toilet En Watervoorziening
1. Antivries
Voordat we het over antivries hebben is het ENORM belangrijk dat je een niet-giftige variant gebruikt.
Gebruik dus niet dezelfde antivries die je voor je auto gebruikt. Koop in plaats daarvan een niet-giftige antivries bij watersportwinkels.
Wanneer deze is aangeschaft kan je deze voor alle watersystemen aan boord gebruiken. Zo voorkom je dat leidingen, etc. dichtvriezen!
2. Toilet
Het is van belang om de toilet leeg te pompen zodat het water gedurende winter niet in de leidingen bevriest.
Echter blijft er vaak wat water in de bochtjes hangen. Daarom is het ook verstandig om wat antivries door de leidingen te laten pompen.
Zo voorkom je dat het toiletwater in de leidingen bevriest en schade kan veroorzaken.
3. Drinkwatertank Leeg
Hetzelfde geldt voor de drinkwatertank. Laat deze ook volledig leeglopen zodat er niets bevriest.
Gezien je makkelijker bij de drinkwatertank kan hoeft hier geen antivries in. In plaats daarvan kan je het best de waterrestjes met een spons weghalen.
En als je dan toch bezig bent, dan is dit ook een goed moment om de drinkwatertank even goed schoon te maken!
4. Boiler
De boiler is wederom iets waar je al het water uit moet tappen. De boiler zorgt normaliter voor warm water, maar tijdens de winter wanneer de boot niet in gebruik is kan dit water eigenlijk alleen maar bevriezen.
Is de boiler elektrisch? Zorg er dan voor dat je hem eerst van afsluit van de stroom.
5. Water Uit De Slangen
Water in de slangen is hetzelfde verhaaltje. Hierdoor kunnen de slangen en leidingen bevriezen en dat kan zorgen voor enorme schade.
Zorg er dus voor dat ook de slangen helemaal leeg zijn, of doe er een beetje antivries in.
6. Afsluiters En Afvoeren
Hetzelfde geldt voor alle afsluiters en afvoeren. De beste optie hier is om ze gewoon even vol te laten lopen met antivries.
Overigens is het ook verstandig om de afsluiters te sluiten. Zo is er geen directe doorgang met de koude buitenlucht.
Het Romp En Dek
1. Grondig reinigen
Allereerst is het belangrijk om de gehele boot grondig schoon te maken. Pak ieder vuil stukje goed aan zodat het zich niet gaat ophopen gedurende winter.
Zo voorkom je onprettige verrassingen in het voorjaar. En daar bovenop zal je in het voorjaar ook aankomen op een heerlijk schone boot!
2. Polyester Behandelen
Als uw boot polyester bevat is het verstandig om dit in de was te zetten. Zo bescherm je de polyester tegen de invloeden van het weer.
Zet je de polyester in de was? Boen dit er dan pas uit in het voorjaar.
3. Pak Roest Aan
Net zoals dat je het vuil moet aanpakken is het ook verstandig om de roestplekjes aan te pakken.
Zo voorkom je dat het zich verspreid of verergert gedurende de winter.
4. Behandel Het Teakhouten Dek
Teakhout is een erg kwetsbaar houtsoort. Daarom is het van belang dat je er altijd zorgvuldig mee om gaat.
Het is daarom ook aan te raden om het teakdek goed schoon te maken voordat de boot z’n winterslaap ingaat.
Zo verwijder je al het mogelijke vuil en blijft het dek in een perfecte staat!
5. Rubber Invetten
U kunt de rubbers van de ramen invetten om te voorkomen dat dit uitdroogt. Nu is dit een relatief klein puntje, maar het iets om te overwegen!
6. Gelcoat Repareren
De gelcoat beschermd je boot tegen water en lucht. Het is dus van belang dat deze intact is.
Nu de boot toch enige tijd niet gebruikt zal worden is dit een uitgelezen moment om de gelcoat te inspecteren en eventueel repareren.
7. Controleer Het Verfwerk
Controleer of het verfwerk overal nog in orde is.
Nu de boot toch enige tijd niet gebruikt zal worden is dit het perfecte moment om het verfwerk te bijwerken.
Zo nodig kan de boot uit het water gehaald kunnen worden om de gehele romp aan te pakken.
8. Goede Ontluchting
Voorkom schimmels door de gehele boot goed te laten ontluchten!
Dit kan je bijvoorbeeld doen door alle kistjes en luiken open te zetten. In het kort, zorg ervoor dat alles ontlucht is om potentiële schimmel tegen te gaan!
9. Reinig De Romp
Mocht de boot uit het water gehaald worden is dit natuurlijk een uitgelezen kans om de romp goed te reinigen.
Eerder noemden wij al het verfwerk bijwerken, maar vergeet ook niet om de vaaraanslag te verwijderen.
Als de boot uit het water is kunt u het gehele onderschip controleren. Maak hier ook zeker gebruik van!
De Rom Reinigen Terwijl De Boot In Het Water Ligt
Mocht de boot in het water blijven liggen, dan is het nogsteeds mogelijk om de romp schoon te maken.
Doe dit met behulpt van een scrubbis. Dit is een soort van gevormde grote bezig waarmee je de lastige hoeken van het onderschip kunt bereiken!
10. Afdekken Van Het Schip
Als de boot in het water blijft liggen is het van belang dat de boot goed is afgedekt.
Dit kan met behulp van een goed-passend zeil, of een boothoes. Deze moet strak staan zodat er geen plassen water bovenop kunnen vormen.
Deze hoes beschermd de boot van regen, sneeuw en hagel. Zo blijft het dek netjes beschermd van de natuur.
11. Antifouling
De winterperiode is ook de perfecte periode om de antifouling te checken.
Dit is een beschermende laag die voorkomt dat organismen zich gaan hecten aan de boot. Deze organismen kunnen bijvoorbeeld zorgen voor snelheidsvermindering of een hoger brandstofverbruik.
Overigens is het aan te raden om ieder jaar een nieuwe laag antifouling aan te brengen. Uitgelezen kans nu dus!
Let er wel op dat de antifouling maximaal 2 weken voordat de boot weer het water in gaat moet worden aangebracht!
Alles Binnen In De Boot
1. Maak De Kajuit Schoon
Dit spreek natuurlijk voor zich, maar het is van belang om alles binnen de boot schoon te maken.
Zo voorkom je eventuele bacterie- of schimmelgroei.
Pak alle plekjes goed aan en let ook vooral op de kleine hoekjes en gaatjes. Denk aan de bank bijvoorbeeld. Laat hier geen kleine kruimels en/of etensrestjes liggen!
2. Berg Alles Goed Op
Het belangrijkste tijdens de overwintering is dat je schimmels geen kans geeft. Berg alles daarom goed op en overweeg zelfs om spullen als dekentjes en kussens mee te nemen.
Wil je dat toch liever op de boot laten? Zet de kussens dan rechtop en zorg er voor dat ze niet vochtig zijn.
Vergeet ook niet dat de temperaturen binnen in de boot erg laag kunnen worden. Blikjes en flessen kunnen bijvoorbeeld bevriezen, dus neem deze ook mee naar huis!
3. Controleer Belangrijke Spullen
De winterperiode is bijna een soort van reset voor de boot. Zo kan je het onderschip aanpakken en de boot er weer tiptop uit laten zien.
Maar pak ook dit moment om de belangrijke zaken te controleren. Misschien denk je ze niet nodig te hebben, maar het is toch fijn om te weten dat alles in orde is in het geval van.
Denk hierbij aan:
- Controleer of de reddingsvesten nog goed zijn.
- Controleer de brandblusser (deze kan je ook laten keuren voor de zekerheid!).
- Zorg voor een complete EHBO doos.
- Vervang de batterijen van de zaklamp.
- Controleer de scheepsdocumenten.
- Update de kaart voor de plotter (indien aanwezig).
4. Vochtvreter
Tijdens de winter heeft de boot lage temperaturen te voorduren. En met lage temperaturen komt ook veel vocht mee.
Daarom is het verstandig om enkele vochtvreters te plaatsen in de verschillende ruimtes.
Deze ‘vreten’ het vocht op en zo kom je niet voor onprettige verrassingen te staan.
5. Neem Alles Wat Kan Bederven Mee
Dit spreekt voor zich natuurlijk, maar is toch belangrijk om te benoemen.
Neem alles wat kan bederven mee naar huis. Eten, drinken, restjes, de half-gevulde vuilniszak. Alles.
Hiermee voorkom je erg onprettige verrassingen wanneer de boot weer in gebruik is. Het laatste wat je wil is terug komen en een enorme schimmelboel zien!
6. Neem Alles Mee Wat Kan Lijden Aan De Kou En Vocht
Hetzelfde geldt natuurlijk voor alles wat kan lijden onder de kou en vocht.
Niet alleen voedsel of afvalsresten moeten worden meegenomen, maar alles waar de kou en vocht een grote inlvoed op heeft.
Denk bijvoorbeeld aan zochte donsen kussens or vliesdekentjes. Die kan je beter thuis bewaren op een warme plek. Zo blijven ze heerlijk zacht en zijn ze weer klaar voor gebruik bij het voglend vaarseizoen.
7. De Touwen
De boot winterklaar maken is eigenlijk een groot controleermoment voor alles wat van belang is bij de boot.
Zo ook de touwen. Controleer of nog in orde zijn en berg ze goed op. Alhoewel touw enorm sterk is doen de koude temperaturen en het vocht ze geen goed.
8. Het Anker
Net zo als bij de meeste onderwerpen is dit een goed moment om het anker te checken.
Kijk of hij nog goed vast zit, of het ankerlijn nog in orde is en je zou nu ook de tijd kunnen nemen om de ankerbak schoon te maken!
9. Hetzelfde Geld Voor Een Bijboot
Alles hierboven geldt natuurlijk ook voor potentiele bijboten. Wellicht dat niet alles van toepassing is, maar het kan zeker geen kwaad om de bijboot af te dekken, te controleren en inspecteren tijdens de winter.
Overigens is het onderhoud en winterklaar maken van de motor natuurlijk even belangrijk voor de bijboot als voor de grote boot.