Varen is natuurlijk enorm leuk en het kan vrijwel overal. Je zou zelfs de zee kunnen bevaren, alleen is het wel handig om te weten of je schip wel zeewaardig is. Daar gaan we in dit artikel op in!
Een boot is officieel zeewaardig wanneer het beschikt over CE-certificaat A of B. Deze certificaten zijn ontworpen om aan te geven wat een boot aan kan; A, oceaan en B, zee. Verder hangt de zeewaardigheid van een boot ook af van de bemanning. Het gezegde gaat: ‘Een boot is zo zeewaardig als haar bemanning’.
Toch zijn er meer zaken om rekening mee te houden wanneer je met je boot op zee gaat. In dit artikel leggen we van alles uit waar rekening mee moet worden gehouden. Zo ga je voorbereid de grote wateren op!
Waar Moet Een Boot Aan Voldoen Om Zeewaardig Te Zijn
Een zee kan af en toe best ruig zijn, zeker wanneer de weersomstandigheden niet zo goed zijn. Vanwege de hoge golven en windstoten die er op zee zijn, kan niet iedere boot zomaar op zee varen.
Het woord ‘zeewaardigheid’ bevat alle voorwaarden waaraan een schip moet voldoen om een reis te volbrengen zonder schade aan de bemanning en het schip zelf.
Zo moet een boot bijvoorbeeld stabiel en sterk zijn, zodat het überhaupt de ruige golven wel aankan.
Verder moet de boot technisch ook niet foutief zijn en is het van belang dat er veiligheidsmaatregelen aanwezig zijn. Denk hierbij aan zwemvesten en een reddingsvlot bijvoorbeeld.
In Nederland zijn er vier verdragen waarin de eisen voor zeewaardigheid beschreven staan:
- Internationaal Verdrag Voor De Beveiliging Van Mensenlevens Op Zee (SOLAS)
- Het Uitwateringsverdrag (LL)
- De Overeenkomst Betreffende Passagiersschepen Gebezigd Op Bijzondere Reizen (STP)
- Het Internationaal Verdrag Van Torremolinos Voor De Beveiliging Van Vissersvaartuigen (SFV)
Deze vier verdragen bevatten meerdere veiligheidseisen. Zo bevat SOLAS bijvoorbeeld de eisen op het gebied van constructie, uitrusting en bemanning.
Dit verdrag kwam tot stand in 1914 na de twee jaar eerdere ramp van de Titanic.
De andere verdragen gaan in op bepaalde hoogtes en ruimtes en de SFV is zelfs nog niet eens in werking. Deze verdragen zijn echter erg makkelijk om aan te houden.
Zo goed als ieder schip wordt gebouwd met deze verdragen in het hoofd, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.
Deze verdragen zijn trouwens ook meer gericht op grotere passagiersschepen en niet op de pleziervaartboten.
Check Op Een CE-Markering
Wat dan wel weer van toepassing is op pleziervaartschepen, is het CE-merk.
Het CE-merk stelt ten eerste dat het schip voldoet aan de Europese eisen, maar onder dit merk vallen nog 4 verschillende categorieën met betrekking tot de zeewaardigheid van de boot.
Deze vier categorieën zijn erg simpel. Je hebt:
- categorie A
- categorie B
- categorie C
- categorie D
Categorie D
Categorie D houdt in dat de boot bestendig is tegen beschutte wateren, lichte windstoten, en kleine golven. Een boot met Categorie D is dan zeker niet zeewaardig.
Categorie C
Categorie C houdt in dat een boot geschikt is voor binnenwateren en bestendig is tegen 2 meter hoge golven en een windkracht van 6.
Ook hiermee is een boot nog niet volledig zeewaardig. Categorie B is dat echter wel. Een boot met deze categorie is geschikt voor offshore en is bestendig tegen golven van 4 meter.
Categorie A is dan natuurlijk ook zeewaardig. Met Categorie A is je boot geschikt voor de oceaan en kan de boot golven van hoger dan 4 meter aan.
Categorie A & B
Met categorie A en B is je boot dus officieel zeewaardig. Houd er alleen wel rekening mee dat de bemanning dit ook moet zijn.
Een onervaren bemanning kan het meest zeewaardige schip nog laten zinken. Ook geven deze CE-markeringen ook niet de garantie dat de boot ook daadwerkelijk nooit kan zinken.
Kijk maar naar de Titanic, The Unsinkable Ship. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Een Schip Is Zo Zeewaardig Als Haar Bemanning
Zoals ik al eerder aangaf is het van belang dat de bemanning ook klaar is om op zee te gaan.
Varen op zee is een stuk anders dan varen in een rivier. De zee kan ruig zijn, met hoge golven en harde windstoten.
Daarom is het van belang om goed voorbereid te zijn. Om je voor te bereiden op het varen op zee kan je bijvoorbeeld al eens gaan varen op grote meren.
Meren als het IJsselmeer, bijvoorbeeld, kunnen een goede simulatie geven van wat je kan verwachten op zee.
Natuurlijk zal het geen exacte ‘training’ geven, maar je kan het altijd als middenweg gebruiken. Om direct van rustige rivieren naar wilde zeeën te gaan, is niet het verstandigst.
Ook is het erg belangrijk om te kijken naar het weer.
Slecht weer op zee kan namelijk een horror zijn. Met slecht weer zijn de golven vele malen hoger, de zee velen malen ruiger en de windstoten vele malen harder.
Probeer daarom het varen op zee te vermijden wanneer het weer erg slecht is. Het zal niet alleen een onaangename trip worden, maar het is ook nog eens gevaarlijk.
Verder is het altijd handig om voorafgaand aan het varen op zee je eerst even in te lezen.
Wat kan je verwachten, wat is verplicht, wat zijn de regels, etc. Om je dat wat makkelijker te maken heb ik een ander artikel geschreven die ingaat op alle regels en tips bij het varen op zee.
En als allerlaatste, maar zeker niet onbelangrijkste, houd er rekening mee dat je zeeziek kan worden.
Ieder mens heeft een andere tolerantie als het aankomt op zeeziekte, maar de wilde golven en het vele schommelen op zee kan zelfs een ervaren schipper of vaarder zeeziek maken.
Is Een Vaarbewijs Verplicht Bij Het Varen Op Zee
Aangezien het varen op zee soms wel eens gevaarlijk kan zijn, zeker voor mensen zonder ervaring, is het hebben van een vaarbewijs verplicht.
In Nederland bestaan er twee soorten vaarbewijzen, Vaarbewijs 1 en Vaarbewijs 2.
Vaarbewijs 1 geeft toegang tot alle binnenwateren, dus niet de zee.
Vaarbewijs 2 geeft hier echter wel toegang tot.
Dit is puur omdat varen op zee of op een oceaan het ‘lastigste’ is voor een schipper en het geeft daarmee ook de meeste veiligheidsrisico’s.
Daarom is het belangrijk dat de schipper ervaring heeft, die word uitgedrukt door middel van Vaarbewijs 2.
Met Vaarbewijs 2 kan je dan ook de Nederlandse zeeën bevaren, maar ook gewoon de Europese zeeën.
Let wel op dat de regels omtrent varen in ieder land verschilt, dus zoek altijd vooraf even op of je onbewust een regel overtreedt.
Wil je nou meer leren over de verschillende vaarbewijzen in Nederland en of ze überhaupt verplicht zijn in de pleziervaart, dan kan je dit lezen die dieper ingaat op alles wat je moet weten over een vaarbewijs in Nederland!
Checklist Voor Het Varen Op Zee
Nu je de regels kent omtrent het varen op zee zit er nog maar één ding op. Ervaring opdoen.
En de enige manier om echt ervaring op te doen met het varen op zee, is door te gaan varen op zee.
Houd natuurlijk rekening mee met alle tips in dit artikel en zeker als het je eerste keer is, kijk naar de weersverwachtingen!
Verder kan het natuurlijk ook geen kwaad om je goed voor te bereiden op de zeetocht. Hieronder is een checklist voor een aantal dingen die erg handig zijn voor het varen op zee:
- Reddingsvesten (hier te koop bij bol.com). Dit spreekt natuurlijk voor zich. Een reddingsvest omdoen wanneer de zee erg ruig wordt is flink aan te raden. Mocht er onverhoopt wat gebeuren zal je erg blij zijn dat je het reddingsvest om hebt!
- Navigatiesysteem. Een navigatiesysteem op zee is onmisbaar. Waar je op rivieren jezelf kan navigeren op je omgeving, zul je op zee niet veel meer zien dan water en lucht. Om te voorkomen dat je de weg kwijt raakt of van koers gaat, is een navigatiesysteem van belang.
- Goed werkende lichten. Wanneer het stormt op zee, of als het nacht is, is het zicht erg slecht. Om jezelf duidelijk te maken zijn goedwerkende, felle lichten erg handig.
- Noodsignalen. Deze hoop je natuurlijk nooit te hoeven gebruiken, maar je kan ze maar beter voor de zekerheid bij je hebben.
- Brandblusser (hier te koop bij bol.com). Ook deze hoop je niet te hoeven gebruiken, maar neem hem toch maar mee voor de zekerheid. Vaak vereist je verzekeraar ook dat er een brandblusser aanwezig is, anders is je schip niet eens verzekerd.
- Voldoende voedsel en water. Een zeetocht kan lang duren. Zorg dus dat je genoeg voedsel en water bij je hebt om de oversteek te maken.